Maritim Repetisjon - Rigg Stabilitet og Ballastering



Kursarrangør: Promax Maritime AS
Sted: Sør-Trøndelag, Trondheim
Sør-Trøndelag
Kursadresse: Otto Nielsens veg 12, 7052 Trondheim (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Varighet: 2 dager
Pris: 11000
Neste kurs: 20.05.2025 | Vis alle kursdatoer

Dette kurset repeterer de viktigste begrepene innenfor temaene hydrostatikk, stabilitet og ballastering. Det legges spesiell vekt på hvordan dette faget anvendes for en rigg/plattform.

Innhold:
Erfaringsmessig så vil mye av den grunnleggende kunnskapen om hydrostatikk og stabilitet gå i glemmeboken etter hvert som årene går. Det er lite fokus på dette om bord da tiden ofte ikke strekker til til fordypning/repetisjon. Målet med dette kurset er få repitert denne kunnskapen og samtidig vise hvordan denne anvendes på en typisk rigg/plattform.
Mange rigger blir dessverre ustabile etter en kollisjonsskade i vannlinjen (tap av vannlinjeareal). Dette kurset behandler derfor også dette temaet og ser på forskjellige opprettingsprosedyrer etter en kollisjonsskade.

Læringsmål
• Hydrostatikk. KB, BM og KM. Beregningsprosedyrer og avhangighet av skrog-geometri (søyler, pongtonger, blistere, sponsons, etc.).

• Vektfordeling, vektregnskap og KG. Beregningsgrunnlag. Praktisk bruk av Ghost Weight.

• Effekt av fri væskeoverflate. Beregningsgrunnlag og prosedyrer. Sammenheng mellom tankutforming, fyllingsgrader og stabilitetsmarginer/dekkslastmargin. Er det alltid best å toppe ballasttanker?

• Initialstabilitet og metasenterhøyden GM. Stabil og ustabil rigg. Ballasteringsprosedyrer for stabilisering av en ustabil rigg.

• Stabilitet ved store krengevinkler. Definisjon og analyse av GZ-kurver. Hvordan bestemme GM utfra GZ-kurven (intakt/skade) og dermed si noe om riggens stabilitetstilstand.

• Stabilitetskrav (intakt og skade) for en rigg gitt av gjeldende regelverk.

• Skadestabilitet, skadeomfang (regleverksskade) og stabilitetskrav. Sikker oppretting etter skade.

• Kollisjonsskade (tap av vannlinjeareal) og fare for ustabil rigg (negativ GM). Hvordan påvirker kollisjonsskaden riggens stabilitet? Hvilke muligheter har vi for sikker oppretting av en ustabil rigg (ballastering/deballastering, dumping av mud, etc.)?

• Praktisk bruk av KG-grensekurver. Hva er en KG-grensekurve og hvordan skal disse brukes i den daglige driften av en rigg i de forskjellige driftstilstandene? Hva er hensikten med en ballast-/deballastkurve? hva menes med en stabilitetsmargin og dekkslastmargin, og hvordan fremkommer/beregnes disse?

• Ulykker og hendelser. Hva kan vi lære av tidligere ulykker og hendelser relatert til stabilitet, ballastsystemer og ballastering? Eksempler fra Alexander Kielland, P36, Ocean Ranger, Thunder Horse, samt flere.

Praktisk tilnærming med våt-lab, riggsimulering og lastekalkulator:
I kurset benyttes vårt våt-laboratorium der vi bygger fysiske rigger (gruppeoppgaver) og utfordrer stabiliteten gjennom design og drift (skade). Hver kursdeltager har tilgang på PC og vårt spesialtilpassede interaktive opplæringsprogram i stabilitet (StabLearn). Dersom mulig så benyttes også lastekalkulator og øvinger på denne.

Referanse
En stabilitetssjef fra Odfjell Drilling skrev følgende i evalueringen etter endt kurs:

«Et meget nyttig kurs. Ekstremt engasjert og kunnskapsrik instruktør. Kanskje det beste kurset jeg har vært på i mine 40 år til havs».