Dette kurset repeterer de viktigste begrepene innenfor temaene hydrostatikk, stabilitet og ballastering. Det legges spesiell vekt på hvordan dette faget anvendes for en rigg/plattform.
Innhold:
Erfaringsmessig så vil mye av den grunnleggende kunnskapen om hydrostatikk og stabilitet gå i glemmeboken etter hvert som årene går. Det er lite fokus på dette om bord da tiden ofte ikke strekker til til fordypning/repetisjon. Målet med dette kurset er få repitert denne kunnskapen og samtidig vise hvordan denne anvendes på en typisk rigg/plattform.
Mange rigger blir dessverre ustabile etter en kollisjonsskade i vannlinjen (tap av vannlinjeareal). Dette kurset behandler derfor også dette temaet og ser på forskjellige opprettingsprosedyrer etter en kollisjonsskade.
Læringsmål
• Hydrostatikk. KB, BM og KM. Beregningsprosedyrer og avhangighet av skrog-geometri (søyler, pongtonger, blistere, sponsons, etc.).
• Vektfordeling, vektregnskap og KG. Beregningsgrunnlag. Praktisk bruk av Ghost Weight.
• Effekt av fri væskeoverflate. Beregningsgrunnlag og prosedyrer. Sammenheng mellom tankutforming, fyllingsgrader og stabilitetsmarginer/dekkslastmargin. Er det alltid best å toppe ballasttanker?
• Initialstabilitet og metasenterhøyden GM. Stabil og ustabil rigg. Ballasteringsprosedyrer for stabilisering av en ustabil rigg.
• Stabilitet ved store krengevinkler. Definisjon og analyse av GZ-kurver. Hvordan bestemme GM utfra GZ-kurven (intakt/skade) og dermed si noe om riggens stabilitetstilstand.
• Stabilitetskrav (intakt og skade) for en rigg gitt av gjeldende regelverk.
• Skadestabilitet, skadeomfang (regleverksskade) og stabilitetskrav. Sikker oppretting etter skade.
• Kollisjonsskade (tap av vannlinjeareal) og fare for ustabil rigg (negativ GM). Hvordan påvirker kollisjonsskaden riggens stabilitet? Hvilke muligheter har vi for sikker oppretting av en ustabil rigg (ballastering/deballastering, dumping av mud, etc.)?
• Praktisk bruk av KG-grensekurver. Hva er en KG-grensekurve og hvordan skal disse brukes i den daglige driften av en rigg i de forskjellige driftstilstandene? Hva er hensikten med en ballast-/deballastkurve? hva menes med en stabilitetsmargin og dekkslastmargin, og hvordan fremkommer/beregnes disse?
• Ulykker og hendelser. Hva kan vi lære av tidligere ulykker og hendelser relatert til stabilitet, ballastsystemer og ballastering?
Praktisk tilnærming med våt-lab, riggsimulering og lastekalkulator:
I kurset benyttes vårt våt-laboratorium der vi bygger fysiske rigger (gruppeoppgaver) og utfordrer stabiliteten gjennom design og drift (skade). Hver kursdeltager har tilgang på PC og vårt spesialtilpassede interaktive opplæringsprogram i stabilitet (StabLearn). Dersom mulig så benyttes også lastekalkulator og øvinger på denne.
Referanse
En stabilitetssjef fra Odfjell Drilling skrev følgende i evalueringen etter endt kurs:
«Et meget nyttig kurs. Ekstremt engasjert og kunnskapsrik instruktør. Kanskje det beste kurset jeg har vært på i mine 40 år til havs».