En av de største utfordringene for nye seilere og båteiere er å manøvrere båten trygt i havn. Ikke minst hvis man leier båt sporadisk. Skal man svinge hit eller dit, skal man bremse nå eller senere, hvorfor svinger ikke båten slik jeg vil? - Jeg svinger, men det skjer ikke noe, osv..
Mange opplever det som frustrerende og problematisk at en moderne seilbåt kan oppføre seg litt "uskikkelig" ved lav fart og steder med begrenset plass.
Ja, du har kanskje prøvd det selv: å bakke inn i en bås mens du svinger, bremser, gasser, ratter - og bremser igjen, mens du sikter deg inn på plassen i håp om å treffe midt i. Kanskje det går? ...på lykke og fromme. Men det blir ikke mindre utfordrende hvis vinden ødelegger for planen man har, mannskapet og folk på brygga hoier og skriker (dog velmenende), samtidig som man blir stresset av at man ikke må subbe borti nabobåten og påse at fendere beskytter der de skal. Og man må samtidig tenke på at fortøyningstau skal i land i tide, men de må ikke gå i propellen - og ingen må falle over bord (heller ikke bikkja).
Som vi skjønner kan det være kjekt å lære litt mer om dette før det evt. går galt. Kollisjon, riper og tau i propellen kan fort bli kostbart, og man sparer seg for nervøsitet og stress man kan oppleve hver gang man skal inn i en ny havn - hvis man behersker tilleggingen bedre.
Et kurs i manøvrering kan rett og slett gjøre seilingen mer lystbetont.
Ved å delta på kurset vil du få en god innføring i havnemanøvrering, med en gjennomgang av følgende:
• Legge til «longside», både ved pålandsvind og fralandsvind
• Legge til i en bås, forover med baugen inn
• Legge til i en bås, akterover, med hekken inn
• Snu båten der det er lite plass (inne mellom brygger)
• Å komme ut av situasjonen når man kommer skjevt ut
• Unngå å drive inn på båter som man har kommet farlig nære
• Hvordan ligge stille og drive mens man venter på f.eks. ledig plass inne i havna
• Hvordan man manøvrerer en båt elegant når man bakker
• Hvordan forlate en brygge – også ved frisk pålandsvind