Vi tilbyr introkurs om lovlig digital markedsføring. På kurset får du en praktisk innføring i de viktigste reglene for digital markedsføring, med særlig vekt på markedsføringsrett og personvern.
Utbytte:
Kurset hjelper deg til å navigere i reglene for hvordan virksomheter kan markedsføre seg digitalt, og tar opp noen av de praktiske utfordringene som opptar kreative salgs- og markedsføringsfolk, slik at du blir bedre i stand til å sikre etterlevelse og redusere risikoen for brudd på markedsførings- og personvernregler.
Innhold:
Dette kurset tar deg gjennom de grunnleggende reglene i markedsføringsloven, personvernforordningen (GDPR) og annet tilstøtende regelverk, og hva reglene betyr for direktemarkedsføring via e-post og sosiale medier, for eksempel Facebook, Instagram, YouTube og Snapchat samt influenser-markedsføring. Kurset tar utgangspunktet i konkrete og praktiske eksempler.
Blant emnene som gjennomgås er:
1) Direktemarkedsføring:
• Markedsføring overfor forretningspartnere og forbrukere
• Markedsføring per e-post, SMS, telefon, dørsalg osv.
• Kundelister og bruk av leverandører
2) Markedsføring via sosiale medier:
• Konkurranser, tagging, bruk av bilder og skjult reklame
• Behandling av personopplysninger og personvernrisikoer
3) Bruk av kundedata, sporingsteknologi, profilering og informasjonskapsler (cookies)
4) Sanksjonering, strategi og dialog med tilsynsmyndigheter (Forbrukertilsynet og Datatilsynet)
Kursholdere:
• Henriette Solbakke Jørgensen, fast advokat i advokatfirmaet Selmer AS
• Thea Kjølø, advokatfullmektig i Selmer
Målgruppe for kurset:
Kurset retter seg mot internadvokater, advokater og andre som driver med markedsføringsrettslig rådgivning
Kursmateriell:
Du får adgang til kurspresentasjonen og annet relevant materiale gjennom JUCs online materialeportal
Eksamen / sertifisering:
Kursbevis vil i etterkant av kurset bli utstedt til deltakerne til bruk for dokumentasjon av etterutdanning