Lese- og skrivevansker i videregående skole - bedriftsinternt



Kursarrangør: KURS I SKOLEN
Sted: Hele landet, vi kommer til dere
          
Type:Bedriftsinternt / Større grupper
Undervisningstid: Ta kontakt for avtale
Varighet: fra 3 timer
Pris: fra 19.000

Vi tilbyr bedriftsinternt kurs om lese- og skrivevansker i videregående skole. I dette kurset ser vi på årsaker til vanskene, du får tips til undervisningsstrategier som kan fungere for disse elevene og til aktuelle digitale hjelpemidler.

Innhold:
Mange elever i videregående skole strever med svake lese- og skriveferdigheter. 13.000 elever går hvert år ut av grunnskolen uten å kunne lese og skrive godt nok til å klare seg på videregående skole. Er det noe galt med skolesystemet vårt når så mange ikke klarer å lære seg skriftspråklige ferdigheter, til tross for det er så sentralt i utdanningssystemet? Finnes det måter å få elevene til å møte og overkomme disse utfordringene?

Mange elever i denne gruppen har lagt seg til lite produktive strategier for å unngå å lese og skrive. Årsakene kan være dysleksi eller andre språkforstyrrelser (DLD), og noen ganger i kombinasjon med nevroutviklingsforstyrrelser som ADHD, Tourettes syndrom og autismespekterforstyrrelser. Hva gjør vi som norsk- og engelsklærere i videregående skole med elever som strever med skriftspråket og som vegrer seg fra å lese og skrive? Hvordan kan vi hjelpe elevene med gode strategier, slik at de opplever mestring og blir motivert til å ta tak i utfordringene?

I kurset ser vi på hvordan skriftspråklige vansker kan arte seg, undervisningsstrategier som kan hjelpe oss i møte med elever som strever med å lese (avkode) og skrive (kode) skriftspråket, og ikke minst, bli bevisst hvor viktig det er å gjenkjenne og anerkjenne alle de andre gode kvalitetene en med lese- og skrivevansker har og bygge videre på disse styrkene. I dag finnes det mange digitale hjelpemidler, og det kommer stadig flere, som hjelper elever med lese- og skrivevansker. I kurset får du også tips om aktuelle apper, slik at du kan anbefale dem og hjelpe elevene dine med å bruke dem.

Kursholder: Torleif Sleveland

Torleif Sleveland er spesialpedagog på Godalen videregående skole i Stavanger. Han har undervist norsk og engelsk på videregående skole i mer enn femten år og var i perioden 2011-2017 Fyr-koordinator i engelsk for Rogaland. I jobben som spesialpedagog i videregående skole møter Torleif elever som har blitt gode til å dekke over vanskene sine. De har gjennom årene i skolen opplevd manglende mestring, og noen ganger traumer, i møte med kravene i de skriftspråklige oppgavene.

For Torleif er det viktig at disse elevene får oppleve at de klarer å omsette tankene sine til tekst, både muntlig og skriftlig, og at erfarer at de mestrer! Torleif har en master fra UIS Lesesenteret, bachelor fra UIA i norsk og engelsk og en master i filosofi og litteratur fra USA. Han har også et fagbrev som maskinarbeider og kan kalle seg «lektor med fagbrev».

Målgruppe for kurset:
Lærere

Vis flere tilsvarende kurs: