Vi tilbyr ledelse og organisering - digital gjennomføring. Faglig innhold på bachelornivå. Modulen gjennomføres i bolker på 2 + 2 kursdager, med en avsluttende eksamen for de som ønsker det.
Innhold:
Kurset gir en grunnleggende innføring i organisasjons- og ledelsesfaget basert på den
internasjonalt renommerte læreboken til forfatterne Bolman og Deal. Organisasjonen som formelt og uformelt system vil bli beskrevet. Det vil bli gitt en presentasjon av aktuelle organisasjonsmodeller som anvendes i arbeidslivet. Ledelsesbegrepet vil bli drøftet. Fokus er spesielt rettet mot utfordringer mellomleder står overfor og hva som konkret kan gjøres for å utøve bedre ledelse. I samspillet mellom leder og medarbeider vil også medarbeiderrollen bli drøftet. Konkrete eksempler fra praksisfeltet vil belyse viktige lederfunksjoner, hva som kjennetegner lederrollen og hva som kan betegnes som god lederrolle og lederstil.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
• Ha kunnskaper om den historiske utvikling i organisasjons- og ledelsesfaget
• Ha kunnskaper om sentrale organisasjons- og ledelsesteorier og begreper
• Reflektere over ulike aktuelle organisasjons- og ledelsesteorier og kunne begrunne
• teorienes relevans og begrensninger i forhold til en praktisk arbeidssituasjon
• Reflektere over viktigheten av god ledelse og organisering samt godt medarbeiderskap
• for å skape ønsket resultatorientering og arbeidsmiljø
• Analysere hva som er god ledelse og god organisering i egen organisasjon
• Ha ferdigheter for å gi konstruktive innspill når det gjelder forslag til hva som kan være
• god ledelsespraksis og medarbeiderpraksis i egen organisasjon
Aktuelle delemner
• Hovedproblemstillinger og sentrale begreper
• Organisasjons- og ledelsesfaget i et historisk perspektiv
• Presentasjon av Bolman og Deals fire perspektiver på organisasjon og ledelse
• Kjennetegn på den gode leder og hvem som egner seg til å være leder
• Forskjellen mellom ledelse og administrasjon
• Mellomlederen i krysspress mellom overordnet ledelse og medarbeiderne, dilemmamestring
• Organisasjonens eksterne rammeverk, ekstern nettverksbygging
• Formell og uformell organisering, Mintzbergs organisasjonsmodeller
• Kjennetegn på en linje- og stabsorganisasjon, team-, prosjekt- og nettverksorganisasjon
• Human relations- og human resource-perspektiv på organisasjoner
• Etikk, verdisyn og antagelser om menneske som organisasjonens viktigste ressurs
• Å jobbe sammen for å nå felles resultater: gruppeprosesser og teambasert samarbeid
• Samarbeid og oppgaveløsning med forskjellige interesseavveininger (interessentmodellen)
• Koalisjoner, maktspill, hersketeknikker og konflikthåndtering
• Organisasjonen som kultur, eks.: endringsorientert kultur, læringsorientert kultur
Hva kjennetegner den gode organisasjonskultur?
• Lederen som god rollemodell og symbolbærer for å skape en sterk VI-kultur
• Organisasjon og ledelse i et fremtidsperspektiv: utfordringer, muligheter og farer
Undervisning:
Det aktuelle fagstoffet vil bli gjennomgått som kateterforelesning og drøftet i
plenumsdiskusjoner. Gruppearbeid inngår også som en sentral del av læringsprosessen. Det vil bli presentert konkrete cases som bidrar til å belyse viktige organisasjonsforhold og forhold knyttet til lederrollen.
Arbeidsformer:
Studentenes tilegnelse av stoffet vil skje ved deltagelse i klasseplenum, frivillige
kollokviegrupper, selvstudium inkl. nettsøk og ved nettveiledning. Nettveiledning skjer ved at studentene ut fra eget behov kontakter nettveileder.
Målgruppe for kurset:
Aktuelle kursdeltagere er ledere i privat og offentlig sektor samt frivillige organisasjoner som ønsker å formalisere sin lederkompetanse. Kurset retter seg også mot medarbeidere som ønsker å gå inn i lederstillinger.
Forkunnskaps krav:
Studiekompetanse til høyere utdanning ved universitet eller høyskole, evt. fagskoleutdanning
Anbefalt forkunnskaps krav
Erfaringer fra arbeidslivet
Pensumlitteratur:
Lee B. Bolman og Terrence E. Deal (2018). Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse.
Strukturer, HR, politikk og symboler, 5. utgave. Oslo: Gyldendal.
Eksamen/sertifisering:
Evaluering av læringseffekt og modning av fagstoffet skjer ved to-dagers hjemmeeksamen med oppgitt oppgave bestående av a) en teoridel og b) et mini-case. Besvarelsen foretas enkeltvis eller i grupper på to eller tre studenter. Bokstavkarakterer.
Pris:
Kurset koster 7500,- kroner for alle fire dager. Om man ønsker å ta eksamen i tillegg koster dette 1200 kroner. Dersom kurset gjennomføres fysisk som stedlig undervisning og arrangøren leier lokaler, kommer en dagpakkepris på rundt. kr. 500,- pr. dag. Dette går i sin helhet til konferansestedet for leie av lokaler, bevertning osv. Dette gjelder ikke om det er bestiller som holder kurslokaler.