I dette kurset lærer du hvordan vi kan bruke visjonen (future back casting) som brekkstang inn i forretningsmodelleringen. Vi etablerer den triple bunnlinjen og bruker Flourishing Business Canvas for å designe en bærekraftig virksomhet, rustet for morgendagens samfunn.
Bærekraft i næringslivet handler om mer enn EUs taksonomi og kravet om rapportering. Det handler virksomhetens verdiskaping, og om forretningsmodellen.
I dette kurset lærer du om hvorfor et bærekraftig næringsliv er nødvendig, hvordan sette og nyttiggjøre seg av en visjon, og bli godt kjent med Flourishing Business Canvas, utviklet av Antony Upward. Vi skal lære hvordan vi best jobber med trippel bunnlinje, og hvorfor det er viktig for utviklingen av en bærekraftig virksomhet.
Vi jobber med en praktisk case, som er enkelt å relatere seg til, og bruker god tid til å jobbe med spørsmålene i canvaset.
Dette er en dag til modning og refleksjon, som kan gi et nytt perspektiv, og nye verktøy for å jobbe målrettet og transformativt med bærekraft i næringslivet.
Du vil lære om:
Flourishing Business Canvas
Future back casting
Forretningsmodellering
Bærekraft i næringslivet
Trippel bunnlinje
Målgruppe:
Ledere
Entreprenører
Ansvarlige for strategi, forretningsutvikling og produktutvikling
Forretningsutviklere
Krav til forkunnskaper:
Ingen formelle krav til forkunnskaper
Men det er en fordel å kjenne til strategiarbeid, Business Model Canvas (Osterwalder) og/eller ha forretningsforståelse
Format:
Online kurs. Deltakerne får tilsendt lenke til Miro før kursstart, med påloggingsinformasjon.