Vi tilbyr digitalt kurs i kvalitetsledelse - skap kultur for bedre resultater. Altfor ofte møter ekspert Sidsel Storaas på organisasjoner og ledere som ikke får til kvalitetsledelse slik de ser for seg. De får ikke resultatene, det er for mye surr og rot, det er uro blant ledere og medarbeidere.
Innhold:
Dette medfører frustrasjon, kundeklager, oppsigelser og manglende resultater. Kvalitetssystemet synes stadig vanskeligere å få til å virke slik de har sett for seg at det skal gjøres. Mange kvalitetsfagfolk mener at det bare er ett riktig system. De kan være en sterk talsmann for prosedyrene som trengs for å opprettholde kontrollen eller fast si at den eneste riktige måten er å bruke prosesstenkning. De kan ha rett - men samtidig veldig feil. Kanskje er det en sammenheng mellom organisasjonens design og hvordan vi designer kvalitetssystemet vårt?
Dette lærer du:
• Hva er et system - struktur, kultur og unntak
• Seks organisasjonsmodeller
• Struktur for hver organisasjonmodell
• Kultur for hver organisasjonmodell
• Unntakshåndtering for hver organisasjonsmodell
• Veiledning til veien videre
Leksjoner:
1. Introduksjon til kurset
2. Systemet - overordnet
3. Systemet del 1 - kultur
4. Systemet del 2 - struktur
5. Systemet del 3 - unntak
6. Oversikt - ulike organisasjontyper
7. Makt - uskrevende regler, alfaledere og indre sirkler
8. Stabilitet - doktriner, symbolikk og uniformer
9. Produksjon - effektivitet, flyt og hierarkier
10. Problemløsning - matrisen rår - del 1
11. Problemløsning - matrisen rår - del 2
12. Nettverk - ingen eier løsningen og kunden er sjef - del 1
13. Nettverk - ingen eier løsningen og kunden er sjef - del 2
14. Balanse - frihet og ansvar - del 1
15. Balanse - frihet og ansvar - del 2
16. Miks og match - en god blanding
17. Personlige refleksjoner
18. Oppsummering
Kursekspert: Sidsel Winther Storaas
Sidsel Winther Storaas er i kategorien «eksepsjonell kvalitetsleder». Hun har erfaring fra krevende fag- og lederoppgaver med virksomhets-, kvalitets- og forbedringsledelse på strategisk nivå i maritim industri og i olje og gass. Men en egen nysgjerrighet og lidenskap for kvalitet, gløder hun for å formidle og overføre sin ekspertise til andre.
Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker digitalt kurs i kvalitetsledelse - skap kultur for bedre resultater
Språk:
• Kurset holdes på norsk
Eksamen / sertifisering:
Kursbevis