Vi tilbyr kurs om kvalitetsledelse - grunnleggende kurs om kvalitet og forbedring. Nå kan du endelig utvikle kulturen i teamet ditt, få til kontinuerlig forbedring, bruke prosesstankegang og bli mer flyteffektiv, og dermed levere bedre kvalitet på en kostnadseffektiv måte.
Bakgrunn:
Ledere trenger en konstant strategisk hensikt for å forfølge kvalitet og allokere ressurser for å sikre utvikling av kvalitet i mennesker, praksis, prosesser, produkter og generelt – produktivitet og systemytelse. Kunnskapsarbeidere må utvikle konsekvent praksis, prosesser og utholdenhet i jakten på kvalitetsresultatene som leverer på løftet om kundetilfredshet i alle dens dimensjoner.
Med dette kurset vil du bli i stand til å skape motivasjon, endringsvillighet, se muligheter, bli inspirert og få en positiv innstilling til kvalitetsarbeidet og forbedringsledelse. I kurset får du gode og relevante historier, gjennomarbeidet fagstoff, og gode eksempler som er gjenkjennbare og relevante for deg i ditt arbeid.
Utbytte:
Ønsker du innsikt og klarhet i grunnleggende begrep og tema innen kvalitet og forbedring? Ønsker du å bli en bedre leder og / eller medarbeider? Ser du at det er mulig å gjøre arbeidet bedre og enklere, men strever med å finne ut hvordan? Da er dette kurset for deg.
Innhold:
Kurset “Grunnleggende kvalitet/forbedring” omfatter en 1-dags samling i klasserom og gir deg sertifiseringen «Hvitt belte» i Lean Six Sigma.
Kursemner:
• Litt om historikk og bakgrunn/utvikling av kvalitetsfaget
• Definisjon av kvalitet og andre begrep og terminologi
• Hensikten med Lean og andre former for kontinuerlig forbedring
• Bruk av Team for forbedring
• Prosess, flyt og prosesstankegang
• Verdiskapning og sløsing
Undervisningsform:
• Foredrag
• Gruppearbeid / workshops
• Cases
• Dilemmaspørsmål
• Erfaringsutveksling
• Kurset veksler mellom teori, praksis og caseløsning, og det er lagt stor vekt på utveksling av erfaringer mellom deltakerne og underviseren.
Læringsmål:
• Kjenne til forskjellige forbedringsmetoder og sertifiseringssystemer som spenner over historien om kvalitetsforbedring
• Definer kvalitet
• Identifiser og definer grunnleggende kvalitetsterminologi
• Gjenkjenne hvordan kostnadene av dårlig kvalitet kan påvirke organisasjonen din
• Kjenne behovet for lederskap i kvalitetsarbeidet
• Kjenne til behovet for team og team-tankegang i kvalitets og -forbedringsarbeid
• Differensier mellom forbedringsmetoder
• Kjenne til at kvalitet og kundeopplevelse er grunnlaget for forbedring
• Forklar metodene for bedre effektivitet og virkning / kvalitet
• Beskriv hvordan prosesser fungerer
• Identifisere forskjellen mellom å forbedre og å fikse
• Identifiser de fem faser av Lean Six Sigma metoden (DMAIC)
• Beskriv forskjellen mellom verdi og løsning
• Forklar hvordan variasjon er relatert til ytelse
Kursholder: Sidsel Winther Storaas, quality leader og gründer SQC
Målgruppe for kurset:
Kurset «Grunnleggende kvalitet / forbedring» er et nyttig kurs for deg som trenger en dytt for å komme i gang med kvalitets- og forbedringsarbeidet. Bli mer bevisst hvordan kvalitet og forbedring henger sammen og kan bidra til forenkling og forbedring der du er.
Kursmateriell:
Du får adgang til kurspresentasjonen og annet relevant materiale gjennom JUCs online materialeportal