Vi tilbyr kurs i effektiv gjennomføring og deltakelse i offentlige anskaffe. Regelverket for offentlige anskaffelser kan oppleves som omfattende og komplekst. Hvordan forbedre anskaffelsen og deltakelsen i konkurransen og unngå fallgruver underveis?
Kurset gir kunnskap om regler og praktiske erfaringer tilknyttet alle stadier av konkurransen, sett fra både oppdragsgivers og leverandørs side. Det gis tips om hvordan konkurransegrunnlaget bør utformes, og hvordan leverandørene kan øke vinnersjansen ved utforming av tilbud. Det blir også fokus på hva som kan gjøres for å redusere tvisterisikoen, unngå unødvendige klager, samt hvordan leverandørene kan ivareta sine rettigheter i konkurransen på en effektiv og god måte.
Kurset gir deg en innføring i regler og praktiske tips i tilknytning til:
• Alle stegene i anskaffelsesprosessen
• Utforming av konkurransegrunnlag/tilbud
• Kvalifikasjonskrav
• Tildelingskriterier
• Avvisning
• Evaluering/tildeling
• Klage/innsyn
• Avlysning/erstatning
Det deles erfaringer og gis praktiske tips til oppdragsgivere og leverandører tilknyttet alle stadier av konkurransen. Ved økt kunnskap om regelverket, kan oppdragsgiver legge til rette for gjennomføring av bedre anskaffelser, redusere risiko for feil, unødvendig tidsbruk og høye kostnader. Leverandørene på sin side, kan øke vinnersjansen og optimalisere ressursbruk ved deltakelse i offentlige tilbudskonkurranser.
Mål for kurset
Etter å ha gjennomført kurset vil du:
• Ha nødvendige kunnskaper om ulike regler som gjelder for alle stadier av konkurransen
• Ha kjennskap til hvordan konkurransegrunnlag og tilbud bør utformes, samt viktige fallgruver
• Ha kjennskap til praktiske tips for å legge til rette for gode anskaffelser og deltakelse i konkurranser
• Ha kunnskap om regler for evaluering, avvisning og tildeling, for å kunne redusere tvisterisiko og unødvendige klager
• Ha kjennskap til regler for avlysning, erstatning og ivaretakelse av rettigheter i anskaffelsesprosessen
• Være en bedre ressursperson i egen virksomhet for gjennomføring av anskaffelser
Målgruppe
Alle som har offentlige innkjøp som sitt arbeidsområde (helt eller delvis) og/eller rådgivningstjenester tilknyttet innkjøp:
• Offentlig ansatte innkjøpere (prosjektledere, faste innkjøpere, internjurister og andre som gjør regelmessige innkjøp)
• Rådgivere og andre som bistår og gjennomfører anskaffelser på vegne av det offentlige
• Leverandører som deltar med tilbud i offentlige anskaffelser
Forkunnskap
Deltakerne trenger ingen spesielle forkunnskaper, men erfaring fra tilbudsinnhenting/deltakelse i konkurranse er en fordel.