Kurs i Bærekraft tar for seg sentrale problemstillinger og muligheter innen bærekraftsområdet. Kursdeltakerne kan forvente seg gode faglige innlegg, mulighet til å jobbe med konkrete tema fra eget bedriftsståsted, og introduksjon til verktøy og metoder de kan ta med seg inn i egen virksomhet.
Samfunnsansvar har vært på radaren til de fleste bedrifter i lang tid, mens bærekraft ikke har hatt en like tydelig definisjon.
Hva menes med bærekraft? Og fra et bedriftsståsted, hva er «need to do» versus «nice to do»?
For mange bedrifter er økte krav og forventninger til miljørapportering og en tydelig dokumentert profil på bærekraft noe mange er usikre på hvordan de skal møte.
Det er en stor risiko for bedrifter som ikke tar dette på alvor, og et sterkt konkurransefortrinn i kvalifikasjoner og tildelinger for de som forstår hvordan de skal jobbe med dette.
Kursinnhold:
• Hvor godt jobber min bedrift med bærekraft?
Ved bruk av BearingPoints Sustainable 360 rammeverk skal vi bryte ned det store begrepet bærekraft til konkrete områder og tema.
Den enkelte deltaker vil få mulighet til å gjøre en ståstedsvurdering av egen bedrift, og på denne måten få et klarere bilde av hva bedriften er god på, og hvor de største forbedringspunktene er.
Vi vil også belyse hva de flinkeste selskapene gjør med konkrete og inspirerende eksempler.
• Hvordan svare ut miljøkrav i anbud?
Miljø skal vektlegges minst 30% i tildeling av offentlige kontrakter.
Hva betyr det i praksis? Og hvordan skal dette svares ut i tilbudsforespørsler?
I denne delen av programmet vil vi gå gjennom de kravene og forventningene som gjelder, snakke litt om hvordan vi ser at dette utvikler seg fremover og gi deg og din bedrift konkrete råd og tips som styrker konkurranseevnen.
• Hva betyr overgangen fra lineære til sirkulære forretningsmodeller?
Og hvordan kan din bransje og bedrift utnytte mulighetene? Vi ønsker å utforde dagens tankesett og inviterere deltakerne til å utforske og utfordre muligheter og barrierer i egen bransje.
• Hvordan få med seg de ansatte?
Den grønne omstillingen betyr en endring i tanksesett og måte å jobbe på. Enkelte ansatte er motiverte til denne endringen, mens andre holder fast i gammelt mønster.
I kursets siste del vil vi introdusere ADKAR som er en kjent rammeverk for endringsledelse og omstilling, og vi inviterer til gruppesamtaler hvor vi diskuterer utfordringer man typisk møter på, og hvordan vi kan gå frem for å få med oss flest mulig.
Verktøy du får med deg i verktøykassen:
• Introduksjon til BearingPoint Sustainable 360 som er et et velprøvd rammeverk som bryter ned bærekraftstemaet i syv konkrete dimensjoner med underemner. Metoden brukes for å vurdere bedrifters ståsted (modenhet) og gi konkrete anbefalinger til tiltak som vil løfte arbeidet til neste nivå.
• Offentlige anskaffelser – konkrete tips og triks på hvordan du kan vinne konkurranser i offentlig sektor
• Innsikt i sirkulære forretningsmodeller – lære grunnleggende metoder og tilnærminger for å snu tankesettet fra bruk og kast, til ombruk og gjennvinning.
• Introduksjon til ADKAR som er et rammeverk for endringsledelse og omfatter noen konkrete metoder til hvordan bedrifter kan engasjere og motivere ansatte til å ta del i bærekraftsarbeidet.
Kursholder:
Vår samarbeidspartner BearingPoint