Kulturanalyse



Kursarrangør: Businessmastering
Sted: Oslo, Sentrum
Oslo
Kursadresse: Karl Johans gate 16, 0154 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Pris: Avtales

Kultur nyter strategi til frokost. Andre sier at kultur spiser strategi til frokost og det stemmer også. Når vi mener at kulturen skal nyte strategi til frokost, handler dette om at kulturen skal fremme de mål og ambisjoner virksomheten har i samfunnet.

Vi benytter følgende faser for å forstå og kartlegge nåværende kultur.
• Forankre og avdekke
• Kvalitativ og kvantitativ undersøkelse og avdekke
• Rapportere og evaluere
• Konkretisering av mulige tiltak
• Beslutninger og effektuering

Hvordan bygge kultur:
I kulturkompasset ser vi sammenheng mellom den retning og strategi virksomheten har og hvordan virksomheten fungerer med hensyn til de nevnte faktorer. Etter analysen foreslår vi gode strukturelle grep som f.eks. pulsverktøy og smarte samtalekonsepter, viktige refleksjoner og ikke minst utvikling av – eller revitalisering av – verdier, normer og artefakter.

Samspillet i en kultur avgjør om strategien fungerer. En kultur der det ikke er etablert tydelige grenser for hva som er akseptabelt og ikke, vil selvsagt preges av en rekke dårlige vaner, eksempelvis manglende evne til å snakke med og til hverandre på en respektfull måte – eller manglende evne til å holde avtaler (integritet). Integritet, velvilje og kompetanse bygger tillit.