Kreativt læringsspill - Playuba PRO kurs for lærere



Kursarrangør: Playuba
Sted: Hele landet, Ta kontakt for avtale
          
Type:Bedriftsinternt / Større grupper
Undervisningstid: Etter avtale
Varighet: 3 time
Pris: Fra 13.950

Kreativitet trengs i alle fag, men hvordan lærer og øver vi på denne ferdigheten? Vi trenger alle noe metoder og verktøy for å koble hode og hender. Playuba har som mål å bidra til at barn og unge lærer HVORDAN de skal tenke ikke HVA de skal tenke.

Med lek skal landet bygges!
Vi kan si at Playuba er et slags konkretiseringsmateriell som tar utgangspunkt i arkitektur, design og kunst for å sette i gang kreative prosesser som hjelper oss til å tenke utenfor boksen.

Kreativitet er avgjørende for å løse problemer og utfordringer innen alle fag og i alle situasjoner og for å skape forandring og fornyelse.

Playuba PRO er et allsidig og tverrfaglig læremiddel som kan brukes av lærere i flere fag og som enkelt lar seg tilpasse til ulike trinn. Det er gøy, raskt og enkelt å ta i bruk!

Vi tør påstå at med Playuba blir det lekende lett å tilrettelegge for kreativ undervisning som fremmer fremtidens gode problemløsere! «Kreativitet er en av de viktigste ferdighetene som vil bli etterspurt i fremtiden» Udir.

Om metoden
Fremtiden vil by på nye utfordringer som fordrer at vi må tenkte på helt nye måter. Albert Einstein hevdet«vi kan ikke løse våre problemer med samme gamle tankegang som vi brukte når vi skapte dem.»

Playuba-metoden innebærer en utforskende og skapende arbeidsmetode og leder oss rett ut av «gammel tankegang». Elevene kommer raskt i gang med problemløsning, samarbeid, diskusjoner eller formgivning der de selv må skape mening og ta egne beslutninger. Playuba som metode-verktøy er i form av et spill der elevene trekker spillkort med ulike kriterier som utfordrer elevene til å ta flere hensyn, gjerne stegvis og setter utfordringen inn i sammenheng.

Det er motiverende å vite at denne arbeidsmåten ALLTID VIL RESULTERE I KREATIVE IDEER, altså helt nye sammensetninger. Vi i Playuba mener at erfaringer med slike skapende prosesser er allmennyttige og kan bidra til å fremme elevenes iboende kreativitet og metodiske verktøykasse for fremtiden.

Kortene forløser kreativitet
På den ene siden avgrenser kortene oppdraget, og lager bestemte rammer for hva man kan lage ideer til. På den andre siden åpnes vår oppmerksomhet rundt mulighetene som ligger i den unike sammensetningen av kort. Kortene gir altså hjelp til å fokusere innenfor et avgrenset område.

Å selv få trekke kort, som skaper en oppgave, med typiske spill-elementer som regler og tilfeldigheter, er både spennende og attraktivt – dette engasjerer!


Hva og hvordan lærer vi med Playuba?
Kompetanse for fremtiden

• anvende kunnskaper og ferdigheter på tvers av fag
• veksle mellom ulike perspektiver
• tenke på flere forhold samtidig
• utvikle forestillingsevne
• dialog om komplekse problemer
• utgjøre en forskjell gjennom å samarbeide

Koble hode, hjerte og hjerne
• skapende prosesser gjennom å løse problemer
• stimulerer til nytenkning gjennom praktisk arbeid
• reflektere hvorfor og hvordan våre omgivelser påvirkes
• skape sammenhenger til den verdenen vi lever i

Kritisk og empatisk tenkning
• vi trenger et åpent og lekent tankesett med et kritisk blikk når fasitsvar ikke finnes
• vi må begrunne og argumentere for valgene som taes
• vi lytte til andre og bygger videre på deres ideer
• vi flytte fokus vekk fra «meg og mine behov» ved å skape løsninger til andre

Playuba-metoden i 5 steg
• introdusere
• trekke kort
• utforske
• skape
• presentere

Kursavgift inkluderer:
• en Playuba PRO boks med 462 spillkort
• digitale ressurser; veiledning, tips&råd, og fagintroduksjoner om arkitektur, design og kunst
• opptil 3 lærer fra samme skole kan delta

"Kortene får meg til å tenke selv" Petter, 5.trinn på Bestum skole.
Playuba-metoden er utviklet stegvis fra 2008 med støtte fra Forskningsrådet, Doga og Sparebankstiftelsen DNB, i samarbeid med skoler og lærere og testet ut på over 10 000 barn bl.a. via Den kulturelle skolesekken. Læremiddelet er utviklet for å enkelt kunne skape engasjerende, tverrfaglige, morsomme og eller problemløsende oppgaver med utgangspunkt i arkitektur, design og eller kunst for barn og unge.
• Aktualiser tverrfaglige temaer fra den nye læreplan LK20!
• Setter elever raskt i gang med skapende prosesser og oppgaver som krever samarbeid!
• Stimulerer elever til å utforske og designe løsninger for komplekse problemer!
• Aktiverer bakgrunnskunnskap, kritisk tenkning og skaperglede med aktuelle og fremtidsrettede oppgaver!

Playuba-metoden hjelper oss til å tenke kreativt i møte med nye og ukjente situasjoner som bidrar til å gi barn og unge et grunnlag for å reflektere, være kritiske, skapende og utforskende. Når vi legger til rette for kunst-basert læring kan det bidra til å trene og utvikle barn og unges planleggingsevne og problemløsning. Kjernen i metodeverktøyet er både å igangsette samt legge til rette for estetiske læringsprosesser som stimulerer til aktiv deltakelse i egen læring.

Fantasi og lek er derfor en viktig ressurs i playuba-universet når vi jobber kreativt for å utvikle fremtidens kompetanser:
• oppdage ulike sider ved seg selv og i samarbeid med andre
• erfaring med å forestille seg det som ennå ikke er
• empatisk og kritisk tenkning
• navigere i kompleksitet
• «tenke utenfor boksen»

Målgruppe:
Alle lærer på alle trinn. Metodeverktøyet er fleksibelt og kan tilpasses elever på alle trinn.

Pris og varighet på kurs:
Kurs pr. skole med opptil 3 lærere i Playuba PRO veil.pris: kr 13 950,- eks. mva.
Inkl. 1 boks og digitale ressurser. Et introduksjonskurs varer ca 2 timer.
Det tilkommer en pris på kr. 600 pr. ekstra deltager.

NB! Skoler på Østlandet kan få kurs og materiell med støtte fra Sparebankstiftelsen til halv pris.

Digitale nettressurser er:
Visuelle fagintroduksjoner til arkitektur, design og kunst til bruk online i klasserommet. Brukerveiledning, tips & råd, div. eksempel-oppgaver. Det følger kun én lisens pr. skole selv om man har flere Playuba-bokser. Lærere på skolen får tilgang til digitale ressurser gjennom felles innlogging og passord. Våre digitale ressurser er under utvikling og lisens er for tiden inkludert i prisen.

Ta kontakt for avtale nærmere.
Vi kan holde kurs på skolen eller samle lærere fra flere skoler til et egnet kurslokalet. Reisetid til skoler over 30 min. fra Oslo tilkommer et kjøre tillegg på kr. 500,- Reisetid over 1 time etter avtale.

Du trenger ingen FORKUNNSKAPER – kun et åpent sinn. Vi i Playuba vet at kreativitet er en ressurs som alle har. Vi ser på kreativitet som evnen til å utforske og oppdage muligheter. Men i alle klasserom, kontorer og studioer må vi jobbe bevisst med å kultivere og stimulere denne kreativiteten. Først skaper vi en leken atmosfære, deretter kan vi bruke verktøy, strategier og metoder.

Hvorfor er kreativ lek så viktig?
Gjennom kreativ lek, lærer barn og unge å utforske sine ideer og høster erfaringer av deres handlinger på trygge måter. Når barn leker, tar de risiko de ellers kanskje ikke ville tatt. Feil oppleves bare som en idé som ikke fungerte istedenfor et sjeleknusende slag.

Uttalelse fra fornøyd lærere som har Playuba på sin skole:

Playuba klarer å ufarliggjøre sprø idéer og hjelper elevene til å bli kreative, noe som faktisk må læres. - Lærer, Irene Brodshaug, Kjeller skole

Jeg synes Playuba er et nyttig verktøy fordi oppgaver med utgangspunkt i arkitektur, design og eller kunst hjelper oss til å forstå sammenhenger. Det er også veldig fint for elever som sliter med å komme i gang og være kreativ. Her blir man tvunget til å leke med kreativiteten.” - Lærer, Eva C.F. Ihlen, Stalsberg skole

Jeg har hatt nytte av dette. Kortene er med på å lage morsomme og utfordrende oppgaver som elevene liker. Det blir tydelig for elevene hvordan en designprosess foregår, og hvorfor man bl.a. har idémyldring og skissedel. - Lærer, Line Pedersen, Volla skole

For meg som lærer var det en glede å se alle de morsomme idéene som elevene hadde og hvordan de arbeidet med produktene sine. - Lærer, Monica Rivenes, Vigernes skole