Vi tilbyr kurs om kontorets administrator og koordinator. Lær smarte arbeidsmetoder, hvordan du takler krysspress og setter prioriteringer - skill mellom hva som er viktig og hva som haster.
Litt om kurset:
Du er kanskje den eneste på kontoret med full oversikt, og det er deg alle kommer til når de trenger hjelp. Alle oppgaver haster og alle er viktige, men hvordan prioriterer du når du opplever krysspress? Føler du at du strekker deg vel langt noen ganger? Invester i egen hverdag og gi deg selv denne muligheten til å lære nye arbeidsmetoder som sikrer en mer oversiktlig og håndterbar arbeidssituasjon.
Få bedre oversikt og effektiviser arbeidet:
Møt dyktige kursholdere som alle kjenner din arbeidshverdag, og som gir deg relevante tips, råd og praktiske verktøy. Målet er at det du lærer her skal kunne gjøre en stor forskjell så snart du er tilbake på jobb. Du får de smarte tipsene som gjør at du kan utføre ting langt raskere og enklere enn tidligere. Her får du de mest nyttige verktøyene du trenger i din jobb.
Fordeler med kurset:
• Hvordan rydde opp i dokumenter som «andre» har rotet til, i Word eller PowerPoint
• Excel som listeverktøy - langt enklere og nyttigere enn du tror
• Bruk av Teams for fildeling og samarbeid - mer oversiktlig og ryddig enn å sende vedlegg
• Små snarveier som gjør at du sparer masse tid - mange «hvorfor har jeg ikke lært dette før»-opplevelser
Kursinnhold:
1) Word:
• Effektiv rydding i dokumenter, fjerne manuell formatering
• Hvordan få skikk på innrykk og punktlister
• Kontrollere automatikken
• Sidenummer, topptekster, innholdsfortegnelser
• Hente inn tekst, tall eller bilder fra Internett eller PowerPoint
2) Excel:
• Smarte og enkle tips for å bruke Excel som listeverktøy
• Pivottabell - et enklere og mer nyttig verktøy enn du tror
• Effektiv rydding av data fra andre systemer, programmer eller PDFer
• Utskrift og formatering
3) Outlook:
• Smarte Hurtigtaster og snarveier
• Nyttige verktøy for automatisk håndtering av e-poster
• Søking og organisering av epost
• Bruk Outlook til å delegere og følge opp oppgaver
• Hvordan sende vedlegg og linker på en trygg måte
• Masseutsendelse av epost
• Tips til sikkerhet og personvern
4) Herre over egen tid:
• Teknikker for å mestre en hektisk arbeidshverdag
• Hvordan påvirke og styre dine reaksjoner og tanker
• Hvordan ta kontroll over egne tankeprosesser
• Oppmerksomhetstrening
5) Lær å prestere og levere:
• Hvordan hente frem selvtilliten selv i ubehagelige situasjoner
• Om å leve godt - selv om du har det travelt
• Hvordan ha det bra selv om arbeidsdagen er uforutsigbar
6) Slik skriver du e-post som ikke kaster bort din og andres tid:
• De fire suksessfaktorene
• Slik gjør du e-posten tydelig og lettlest
• Hvordan få mottaker til å respondere på e-posten din
• Få skrivetips - som du også kan brukes i sosiale medier
7) Struktur og tidsbruk:
• Prioritering av arbeidsoppgaver
• Lær å skille mellom viktig og haster
• Planlegging av arbeidsdagen
• Struktur på hjemmekontoret
• Unngår at e-postene tyranniserer arbeidsdagen din
• Finn ut når på dagen du er mest effektiv
• Hvordan jobbe smartere, ikke mer
8) Hvem og hva er dine tidstyver:
• Identifisering av tidstyver - frigjør tid du kan bruke til nyttige ting
• Delegering av oppgaver - slik unngår du å bli den alle overlater ekstra arbeid og problemer til
• Hvordan oppnå en mer kontrollert arbeidshverdag
• Hvordan si nei og likevel være imøtekommende
9) Møteplanlegging og gjennomføring:
• Planlegging, innkalling og gjennomføring av digitale møter
• Praktiske tips til korte og effektive møter, analogt og digital
Kursledere: Jon-Gunnar Pettersen og Cecilie Thunem-Saanum
Jon-Gunnar Pettersen er selvstendig IT-konsulent og Excel-guru. Han har mange års erfaring med Microsofts produkter, og driver undervisning og konsulentvirksomhet for både små og store virksomheter. Jon-Gunnar har en helt spesiell formidlings- og forklaringsevne som går rett hjem hos våre deltakere. Gled deg til nyttige tips og råd i Excel som du ikke vil være foruten!
Cecilie Thunem-Saanum har bred kompetanse innen ledelse, markedsføring, salg og språk, og en solid erfaring som kursholder. Cecilie fikk "Årets hederspris" under vår kåring av årets beste kursholdere i 2015. Hun har jobbet som salgssjef, markedssjef, teamleder og driftssjef, og har flere års erfaring som leder innen reise- og kulturliv. Cecilie er en av Confex' faste foredragsholdere / kursveiledere, og får alltid særdeles gode tilbakemeldinger fra kursdeltagere!
Målgruppe for kurset:
Kurset er skreddersydd for deg som er kontorets administrator og koordinator, enten det er i privat eller offentlig sektor
Forkunnskaper:
• Ingen krav til forkunnskaper