Vi tilbyr kontaktlærerkonferansen. En overlevelsespakke for deg som kontaktlærer. Fokus på rollen som kontaktlærer, og praktiske tips til oppgavene som følger med. Kontaktlæreren har en sentral rolle i arbeidet med å skape et trygt læringsmiljø.
Litt om konferansen:
Innsatsen har stor betydning for utviklingen av en inkluderende skole med høy grad av tilpasset opplæring, slik Opplæringsloven krever. I tillegg følger det er rekke plikter og forventninger med oppgaven som alle kanskje ikke er helt klar over, eller synes er utfordrende. Konferansen søker å gi en oversikt over de viktigste pliktene, samt praksisnære tips og eksempler på hvordan jobben kan gjøres best mulig.
Program dag 1:
kl 10:00 - 10:45 - Kontaktlærerrollen og opplæringsloven:
Kontaktlærerens rolle er mangefasettet og helt sentral i arbeidet med å legge til rette for et trygt og godt læringsmiljø. Flere av disse oppgavene er forankret i Opplæringsloven og dens forskrifter. For å nå ambisjonen om en inkluderende skole med en tilpasset opplæring for alle, har kontaktlæreren stor betydning. Mirjam Harkestad Olsen oppsummerer kontaktlærerens oppgaver slik disse er beskrevet i lovverket.
- Mirjam Harkestad Olsen, professor i spesialpedagogikk
kl 11:00 - 11:45 - Tidlige tegn og små grep:
Hva kan en kontaktlærer gjøre når en elev begynner å vise tegn på å ikke trives - på vei til å utvikle fravær? Frafall fra videregående skole har hatt fokus i mange år. Frafall starter som oftest med fravær i ungdomsskolen, og ofte langt ned i barneskolen. Psykologspesialistene Hanne Naug og Ingeborg S. Lishaugen jobber i Bærum kommune og har møtt mange foreldre til barn / unge som strever med å gå på skolen. Hvordan ta små grep som kan gjøre en stor forskjell.
- Hanne Naug, psykologspesialist
- Ingeborg Lishaugen, psykologspesialist
kl 12:00 - 13:00 - Mobbeombudets beste råd:
Mobbeombudene er opptatt av et godt klassemiljø. De har kompetanse på hva man kan gjøre både for å skape et godt klassemiljø og hvordan håndtere saker når de oppstår. Kjersti Owren har vært mobbeombud i Oslo siden 2017. Hva er hennes erfaringer om hvordan man praktisk går frem for å skape et best mulig klassemiljø?
- Kjersti Owren, mobbeombud i Oslo
kl 13:00 - 14:00 - Lunsjpause
kl 14:00 - 14:45 - Kontaktlærerens rolle og kjerneoppgaver:
Heidi Granberg ble utfordret til å grave dypt i den materien som handler om kontaktlærerens rolle og oppgaver. Det ble det bok av, og kontaktlæreren vil fortelle om sine funn og erfaringer på årets kontaktlærerkonferanse.
- Heidi Granberg, kontaktlærer - og fersk forfatter
kl 15:00 - 16:00 - Om de markante foreldre:
Hvordan kan lærere forbedre samarbeidet med foreldre som markerer seg langt inn i barnehagens og skolens hverdag? Noen foreldre engasjerer seg så mye at lærere og barnehagelærere opplever seg motarbeidet og kritisert. Samarbeidet går i lås – og det går utover barna. Foreldrenes markering kan da lett føre til det motsatte av det de ønsker, nemlig vonde konflikter. Den erfarne pedagog Tore Pukstad har mye kunnskap om emnet, og er en etterspurt foredragsholder på området.
- Tore Pukstad, spesialpedagog og foredragsholder
Program dag 2:
kl 08:30 - 09:15 - Relasjonsorientert klasseledelse:
Det velkjente lærerforbildet Inger Bergkastet gir i dette foredraget konkrete og varierte eksempler på god praksis i arbeidet med å utvikle et positivt læringsmiljø på ulike trinn. Hun vil stimulere til refleksjon rundt egen praksis, og vil inspirere og motivere både de nyutdannete, og for de som har lang fartstid i skolen.
- Inger Bergkastet, spesialpedagog og forfatter
kl 09:30 - 11:00 - Det utfordrende foreldremøtet:
Trenger vi egentlig foreldremøter? Hvem er de til for, og hva skal de brukes til? For mange er foreldremøtet en nervepirrende, men uunngåelig begivenhet. Heldigvis finnes det flere gode måter å gjennomføre foreldremøtene på.
- Gøril B. Lyngstad, lærebokforfatter og foredragsholder
kl 11:00 - 11:30 - Elevmedvirkning - mer enn en vakker talemåte:
Ved Nyskolen i Oslo har man lært demokrati ved å øve, øve og øve. Vi ønsker å utdanne elever som føler at de er helt ok. Vi ønsker at elever fra Nyskolen skal være de menneskene som senere kan si ifra når noen blir dårlig behandlet. Vi ønsker at våre elever skal være de som stopper og ringer etter hjelp når det ligger en på gata som trenger hjelp – og jeg opplever at vi langt på vei har lykkes i å få dette til på Nyskolen, sier daglig leder Sunniva Sandanger og lærer Martin Johannessen blant annet i dette foredraget.
- Sunniva Sandanger, daglig leder ved Nyskolen
- Martin Johannessen, lærer, programleder, netthode og blogger
kl 11:30 - 12:30 - Lunsjpause
kl 12:30 - 13:30 - Hva skjer i tenåringshjernen:
Hva skjer inni tenåringshjernen? Hvordan kan vi som voksne møte ungdommene våre med forståelse om deres utviklingsprosess? Hvordan kan jeg kommunisere med tenåringen på et språk vi begge forstår? Didrik Hægeland har lang erfaring som psykolog og er en svært engasjerende og erfaren foredragsholder. Foredraget er tilpasset for å hjelpe kontaktlærere til tålmodighet, forståelse og ikke felle forhastede dommer over våre unge.
- Didrik Hægeland, psykologspesialist
kl 13:45 - 14:30 - Det går bra til slutt:
Den folkekjære foredragsholderen Godi Keller snakker om ungdom, verdighet og livskompetanse, og om at de fleste bekymringer aldri blir noe av. Hvordan vi ser på enkeltmennesket vil ofte bidra til utfallet av de utfordringer vi står ovenfor. Tenker vi diagnose, utenforskap, og manglende mestring, gir vi noe av dette videre til de vi skal hjelpe.
- Godi Keller, pøbelpedagog, foredragsholder, skribent, kåsør, lærer, inn- og utvandrer
Målgruppe for kurset:
Kontaktlærere