Jobbveileder 2024



Kursarrangør: Fagfokus AS
Sted: Thon Hotel Oslo Airport
          Akershus, Ullensaker
Kursadresse: Balder allé 2, 2060 Gardermoen (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid:
Dag 1 kl 10:15 - 16:00
Dag 2 kl 08:45 - 14:00
Varighet: 2 dager
Pris: fra 5.300

Vi tilbyr konferanse om jobbveileder 2024. Jobbveilederrollen er i endring. Ny teknologi, generasjonsskifter og utvikling av nye metoder for kartlegging og jobbstøtte preger fremtiden. Tiden vi nå lever i er kanskje den der endringer i arbeidsmarked, demografi, og teknologi er størst.

Litt om konferansen:
Å være jobbveileder er en givende og interessant jobb, som også er krevende. Du arbeider med det som er viktigst i de fleste menneskers liv - nemlig det å være til nytte og høre til i samfunnet. Vi har fokusert på jobbveilederrollen og de delene av rollen som du kan arbeide med.

Etter konferansen vil du få vite mer om:
• Hvordan du kan hjelpe dine deltakere med beslutningsprosesser
• Hvordan du kan benytte teamet ditt i større grad
• Hva arbeidsgivere ser etter i 2023
• Hvordan du kan bruke KI og VR i jobbveilederrollen
• Hvordan du balanserer krav og støtte
• Hva du kan gjøre for a bedre relasjonen med de du veileder

Program dag 1:
kl 10:15 - 11:15 Rekruttering i en ny tid - hva ser arbeidsgiver etter:
Formidling begynner med arbeidslivets behov. Det er lett for jobbveiledere å gå i fella med å overtenke behovet til deltakeren de skal hjelpe inn i jobb. Til syvende og sist er arbeidsgivers behov som styrer hva du får til. Hva ser arbeidsgivere etter og hvordan verktøy benytter de for å avgjøre hvilken ansatt de ønsker seg? Og sist men ikke minst - hvilke feil gjør potensielle arbeidsgivere i denne prosessen?
- Jon Rogstad, Forsker 1

kl 11:30 - 12:15 Fremtidens arbeidsliv:
Det foregår en digital revolusjon, der mange arbeidsplasser vil gå tapt, og mange nye vil tilkomme. Hva vil inntoget av KI ha å si for oss jobbveiledere, og hvordan vil det påvirke de som skal inn i arbeidslivet? Elisabeth Line Haugsbø er president i Tekna, og i 2023 ble hun kåret til en av landets 50 fremste teknologikvinner av Abelia og ODA.
- Elisabet Line Haugsbø, President i Tekna

kl 12:30 - 13:00 Virtuell forberedelse på ubehagelige situasjoner:
Mange har et anstrengt forhold til første møtet med arbeidsgiver, enten det er et formelt intervju eller et uformelt møte. (at)work og Simli har samarbeidet om et nytt verktøy der du kan trene på et jobbintervju i trygge omgivelser med VR-briller og AI teknologi. Her gir de sine første tilbakemeldinger på hvordan dette har gått på Jobbveilederkonferansen.
- Ingrid Li, Jobbveileder
- Pauline Fay, Jobbveileder

kl 13:00 - 14:00 Lunsjpause

kl 14:00 - 16:00 Hvordan hjelpe folk å ta bedre beslutninger, en jobbveileders hovedoppgave:
Vi har alle vært der: Selv om deltakeren vet hva de bør gjøre, velger de å gjøre noe annet: Å utsette, å unngå, å gjøre noe som er kontraproduktivt. Hvorfor er det slik at vi velger å gjøre ting vi vet ikke er det rette steget mot målet? Jan Ole Hesseberg er psykolog og har lenge hatt beslutningspsykologi som interessefelt.

Han er kjent fra blant annet NRK serien folkeopplysningen, og har i en årrekke jobbet hjulpet små og store organisasjoner å forstå hvorfor vi gjør som vi gjør. Her gir han deg som jobbveileder verktøy, både for å forstå, men også hjelpe dine deltakere å ta bedre beslutninger.
- Jan Ole Hesselberg, Psykolog

Festmiddag:
Festmiddag for de som bestiller overnatting er 3-retters festmiddag inkludert. Vi møtes for uformell prat, nettverksbygging og avslapping.

Program dag 2:
kl 08:45 - 09:30 Skal jeg gå frem alene, eller skal vi løse det sammen:
Deltar du i et veilederteam, men kjenner at arbeidsdagen primært består av deg, dine oppgaver, og eget initiativ? Det snakkes hyppig nokså varmt om gjensidig samarbeid, lagånd, og fellesskap, men så var det dette med å få det til i praksis da.

Det finnes derimot en del arbeidsområder, tiltak, og fremgangsmåter man kan gripe tak i for å gjøre teamet og/eller ledergrupper til et mer effektivt og nyttig maskineri. I dette foredraget tar Espen Syse Houge for seg hva et team er, forutsetninger for å lykkes, og tips til hvordan man kan gå fra «jeg og meg» til «vi og oss» i en praktisk hverdag.
- Espen Syse Houge, Master i arbeids- og organisasjonspsykologi

kl 09:45 - 10:30 Kollegabasert veiledning og reflekterende team:
Kollegabasert veiledning er en av de mest kraftfulle verktøyene vi har for forbedring av veiledningstjenesten. Likevel er det ofte en unyttet ressurs for mange jobbveiledere. Hvordan gjør vi det i praksis, og hvordan sørger vi for at dette er en del av vår rutine for forbedring?
- Sesilie Ådland, E-veileder

kl 10:45 - 11:30 Å stille krav eller gi støtte:
En av jobbveilederens daglige vurderinger er bestemme seg for når man skal stille krav, og når man heller må støtte. Det fleste jobbsøkere trenger begge deler, og balansen mellom disse ytterpunktene avgjør ofte om man lykkes eller ikke. Hvordan går du fram når du stiller krav?
- Tone Vang, Organisasjonspsykolog

kl 11:30 - 12:30 Lunsjpause

kl 12:30 - 14:00 Relasjonen mellom jobbveileder og deltaker:
Har du noen gang reflektert over hvorfor enkelte jobbveiledere lykkes oftere med formidling av deltakere og oppfølging av bedrifter? Det er ikke alltid metoden vi benytter for kartlegging, eller det faglige grunnlaget tilnærmingen er basert på som danner grunnlaget for suksess.

Like ofte er det hvor god relasjon du klarer å skape til de du skal hjelpe. Relasjonskompetanse er et eget fag, og Jan Spurkeland er nestoren for denne tilnærmingen i Norge. Hva gjør du for å sørge for at samarbeidet mellom deg og deltakerne har de beste forutsetningene for å lykkes?
- Jan Erik Spurkeland, Pedagog og lærer

Konferansier: Kjell Ove Hveding

Kjell Ove Hveding er en utradisjonell konferansier som først og fremst er medmenneske, menneskekjenner og opptatt av at alle skal ha det bra. Han er også gründer som med uslitelig entusiasme, pågangsmot og godt humør har basert sin suksess på sin tro på at alle i en organisasjon gjør en like viktig jobb. Enten man arbeider med service eller mennesker, er fokuset på de som skal motta dine tjenester.

Målgruppe for kurset:
Konferansen er åpen for alle