Søkemotoroptimalisering (SEO, fra Search Engine Optimization) er et bredt fagområde som mange mener mye om.
Få god oversikt over hva SEO er, ikke er, og hvordan du konkret kan jobbe med det. Og hva er AEO?
Kursinnhold:
SEO er ingen markedskanal slik som Facebook eller Google Ads (betalte søkeannonser). Det er en prosess man må igjennom som handler om langt mer enn HTML, lenker og søkeord. Du vil også få en innføring i AEO, Answer Engine Optimization.
• Hva søkemotoroptimalisering (SEO) er
• Hvordan SEO var før, hvordan det er nå og hvordan man vil jobbe med det i fremtiden
• Teknisk SEO: Hvorfor nettstedets tekniske oppsett og malverk er avgjørende
• Innhold: Hvordan skape innhold som gir synlighet og trafikk fra søkemotorene
• Lenker: Hvorfor lenker fra andre nettsider og lenker internt på nettstedet vårt har noe å si
• Lage innhold basert på etterspørsel i Google: hvordan vi kan se hvor mange som søker på spesifikke ord, fraser og emner i Google
• Hvordan arbeid med SEO påvirker annen markedsaktivitet og nettstedet generelt
• Hvilke verktøy som hjelper oss å jobbe med SEO (og relaterte arbeidsoppgaver)
• Caser: Hvordan noen nettsteder og bransjer jobber med SEO (både gode og dårlige eksempler)
• Hva er AEO, og hvordan skiller det seg fra tradisjonell SEO?
• Optimalisering for Google Featured Snippets og "People also ask"
Målgruppe for kurset:
Kurset passer for alle med generell kompetanse innen arbeid med nettsteder og oppover. Du trenger absolutt ingen erfaring eller kunnskap rundt SEO eller søkemotorer fra før.
Forkunnskaper:
Erfaringer som ikke er et krav, men som kan være en fordel:
• Drift og / eller utvikling av nettsteder
• Innholdsproduksjon / du skriver ofte innhold som publiseres på nettet
• Erfaring med Google Analytics
• Erfaring med Google Ads
Kursmateriell:
Du må ha PC eller Mac. Ingen spesiell programvare kreves forhåndsinstallert. Skulle du ikke ha anledning til å ta med eget utstyr, ta kontakt med oss. Kursavgiften inkluderer lunsj, kursdokumentasjon, kursbevis og diplom.