Innføring i markedrett



Kursarrangør: MFO
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Nettkurs og nettstudie
Pris: fra 990

Forbrukertilsynet slår kraftig ned på markedsføring som bryter med loven og en risikerer både overtredelsesgebyr og tvangsmulkt. Hvordan kan du sikre at din reklamekampanje er i tråd med loven? Lisa og Cathrine lærer deg de de viktigste prinsippene for lovlige reklamekampanjer og markedsføring.

I kurset får du servert tre knagger å henge jussen på, og mange eksempler på hva som er lov og ikke lov.

Hvem passer kurset for?
Kurset er for deg som jobber med kommunikasjon og markedsføring og som vil lære mer om hva som er lovlig markedsføring. Og hva som ikke er lov.

Etter dette kurset vil du:
Ha fått kunnskap om hvilke rettslige prinsipper du må være klar over i kommunikasjon og markedsføring. Ha kjennskap til hvor grensene går for hva som er lov og hva som ikke er lov.

Kursets agenda:
• Hvilke lover og regler som gjelder for markedsføring
• Vi går gjennom de viktigste reglene i markedsføringsloven, og åndsverkloven (klarering av konsepter, bilder, musikk, film og tekst, og avbildede personer og «lookalikes» for bruk i kommunikasjon eller reklame). Er det fritt frem med bruk av AI generert materiale?
• 3 prinsipper for lovlig markedsføring
• Snakk sant
• Vi ser på innholdet i forbudet mot urimelig eller villedende markedsføring, og forklarer grensene for å fremheve fordeler, sammenligne seg med andre, grønnvasking, tull og tøys, osv.
• Klarer bidrag til kampanjen
• Vi ser på bruk av andres åndsverk og varemerker, hva er inspirasjon of hvor går grensen? Hva med avbildende personer og lookalikes, hva skal klareres? Og ikke minst - hva har Haaland og Pål Bang Hansen og Bjøro Håland til felles?
• Ha etikken i orden
• Vi ser på hvordan forbudet mot kjønnsdiskriminerende reklame praktiseres, grensene for reklame rette mot barn, hvor langt går forbudet mot markedsføring av alkohol, tobakk mm.
• Vi ser på relevante caser som illustrerer reglene