Vi tilbyr kurs om ITIL® 4 Foundation. Kurset gir deg en grunnleggende innføring i ITIL® beste praksis rammeverket versjon 4. Kurset gir innføring i basis konseptet, prinsippene, prosessene og funksjonene som er definert som beste praksis.
Innhold:
Kurset vil også forberede deg til å gjennomføre ITIL Foundation sertifiseringstest.
Agenda:
Modul 1 - Service Management as a practise:
• Innføring i IT Service Management
• BESTE PRAKSIS: Forstå hva og hvorfor
• Tjenesteorientering
Modul 2 - The Service Lifecycle:
Innføring i alle fasene av livssyklusen - målene og forretningsverdien for hver fase
• Service Strategy
• Service Design
• Service Transition
• Service Operations
• Continual Service Improvement
Modul 3 - Service Management processes:
• Hvordan de ulike prosessene spiller inn i livssyklusen
• Vi diskuterer mål, omfang, aktiviteter, nøkkeltall og annet
Modul 4 - Service Strategy:
• Strategy Management
• Service Portfolio Management
• Demand Management
• Financial Management
Modul 5 - Service Design:
• Design Coordination
• Service Catalogue Management
• Service Level Management
• Supplier Management
• Availability Management
• Capacity Management
• IT Service Continuity Management
• Information Security Management
Modul 6 - Service Transition:
• Transition planning and support
• Change Management
• Service Asset and Configuration Management
• Release and Deployment Management
Modul 7 - Service Operations:
• Event Management
• Incident Management
• Request Fulfilment
• Problem Management
Modul 8 - Continual Service Operations:
• Continual Service Improvement model
• The seven-step improvement process
Modul 9 - Continual Service Operations:
• Continual Service Improvement model
• The seven-step improvement process
Modul 10 - Functions:
Forstå mål, organisasjonsstruktur, bemanning, nøkkeltall og sammenhenger i ulike funksjoner
• Service Desk
• Technical Management
• Application Management
• IT Operations Management (IT Operations Control, Facilities Management)
Modul 11 - Roles:
Ansvar og funksjon hos de to nøkkelrollene i Service Management og innblikk i øvrige roller.
• RACI modell
• Process owner
• Service owner
Modul 12 - Technology and Architecture:
• Service Management Technology
Målgruppe for kurset:
Målgruppen for kurset er ledere og medarbeidere som er engasjert i tjenesteleveranser. Dette omfatter både strategi, planlegging, implementering og løpende tjenesteleveranser. Kurset passer for både organisasjoner som leverer f. eks IT-, Eiendoms-, Personal- og Økonomitjenester til både interne og eksterne kundegrupper.
Forkunnskaper:
• Ingen krav til forkunnskaper
Kursmateriell:
Du vil få tilsendt kursdokumentasjon digitalt. Det anbefales å sette av inntil 6 timer til selvstudium i løpet av kurset, dette varierer fra person til person. For detaljert oversikt over pensum se her(Ekstern lenke til PDF, engelsk).
Eksamen / sertifisering:
Inkludert i kursprisen er ITIL Foundation eksamen fra Peoplecert. Du vil få tilsendt en sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.
Eksamen er skriftlig og på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 40 spørsmål skal besvares, og du består ved 65% korrekte svar (dvs 26 av 40 spørsmål). Deltakerne har 1 time og 15 minutter til rådighet på eksamen. Ingen hjelpemidler er tillatt. Kurset leder frem til ITIL Foundation Certificate.