Vi tilbyr kurs om ITIL® 4 Foundation. ITIL 4 bygger på essensen av beste praksis som ITIL tilbyr når det gjelder tjenesteleveranser (Service management). ITIL 4 gir oss en praktisk og fleksibel tilnærming når vi nå flytter våre tjenester til den nye digitale verden.
Beskrivelse:
Med levering og drift av produkter og tjenester ved hjelp av den digitale løsninger med omfattende ende-til-ende driftsmodeller. ITIL 4 gir også et helhetlig ende-til-ende bilde og integrerer andre rammeverk som Lean IT, Agile og DevOps. ITIL 4 Foundation er et 3-dagers klasseromskurs, som er basert på AXELOS sine beskrivelser av stoffet til Foundation eksamen. Det grunnleggende målet med dette kurset er å hjelpe deltakerne til å forstå nøkkelbegrepene for tjenestestyring i ITIL 4 rammeverket og gjøre seg klare for en ITIL® 4 Foundation eksamen.
På slutten av kurset skal du være i stand til å:
• Forstå hovedbegrepene til ITIL og «Service Management»
• Forstå ITIL sine «Guiding principles», som kan hjelpe deg og din organisasjon til å ta til seg og tilpasse ITIL sine tanker rundt «Service management».
• Forstå de fire aspektene ved «Service management»
• Forstå hensikten med ITL «Service Value System», og hva den består av, og aktivitetene som utgjør «Service Value Chain» og hvordan disse henger sammen.
• Forstå hovedbegrepene til «Continual improvement»
• Lære om de forskjellige «ITIL practices» og hvordan disse bidrar til aktivitetene i «Service Value Chain»
Program dag 1:
Modul 1 - Kurs introduksjon:
• Introduksjon til IT Service Management for vår IT baserte verden
• Introduksjon til ITIL 4
• Detaljer om eksamen
Modul 2 - Service Management: Sentrale begreper:
• Verdi og det å skape verdi sammen (value co-creation)
• Verdi: Tjeneste, produkter og resurser
• Forholdet mellom tjenestetilbyder og -forbruker (service relationship)
• Verdi: Effekt, kost og usikkerhet
Modul 3 - Guiding Principles:
• ITIL sine 7 Guiding Principles
• Hvordan bruke Guiding Principles
Modul 4 - Fire aspekter ved Service Management:
• Organizations and People
• Information and Technology
• Partners and Suppliers
• Value Streams and Processes
• Eksterne faktorer og PESTEL modellen
Program dag 2:
Modul 5 - Service Value System:
• Oversikt over «Service Value System»
• Oversikt over “Service Value Chain”
Modul 6 - Continual Improvement:
• Introduksjon til «Continual Improvement»
• Modellen bak «Continual Improvement»
• Forholdet mellom “Continual Improvement” og “Guiding Principles”
Program dag 3:
Modul 7 - Oversikt over ITIL Practices
• Hensikten til ITIL Practices
• Continual Improvement Practice
• Change Control Practice
• Incident Management Practice
• Problem Management Practice
• Service Request Management Practice
• Service Desk Practice
• Service Level Management Practice
• Eksamensforberedelser
Målgruppe for kurset:
ITIL 4 Foundation kurset er hovedsakelig rettet mot deltagere i IT og forretningsområder som ønsker å jobbe med å tilby tjenester, eller som er kjent med ITIL fra tidligere, og / eller kjenner andre tilsvarende rammeverk, og som nå ønsker å lære om ITIL 4.
Dette kurset, og den tilhørende sertifiseringen, kan være fordelaktig å gjennomføre for følgende roller:
• IT støttefunksjoner
• IT konsulenter
• Forretningsansvarlige
• Eiere av forretningsprosesser
• IT-utviklere
• Tjenestetilbydere
• Systemintegratorer
Forkunnskaper:
• Det er ingen krav til forkunnskaper for dette kurset, men grunnleggende forståelse for «Service management» vil være til hjelp.
Kursspråk:
• Engelsk innhold, norsk instruktør
Kursmateriell:
Alt materiale leveres elektronisk og består av:
• Kursmateriell med slider
• Notebook med testeksamener
• Den offisielle ITIL Foundation manualen
• PodCast etter hver dag for oppfriskning av stoffet
Eksamen / sertifisering:
Hensikten med eksamen er å vurdere om deltakerne er i stand til å demonstrere nødvendig forståelse av rammene for tjenestestyring i ITIL 4. ITIL® 4 Foundation-sertifikatet oppnås etter vellykket gjennomføring av eksamen.