Vi tilbyr webinar om hvordan bli en nærværskole. Dropout, skolevegring og ufrivillig skolefravær er alle begreper som benyttes. På dette kurset lærer du hvordan du kan ta grep for å fremme nærvær i skolen, samt forebygge skolefraværssaker.
Innhold:
Vi ser på hvordan man jobber systematisk med tidlig innsats, skolenærvær og hvordan man setter det hele i et system. Her får du praktiske eksempler, og tips til enkle grep for å forebygge og redusere fravær. Det blir lagt opp til gruppeoppgaver underveis.
Program:
Innholdet i dagen er som følger:
• Teoretisk innføring i temaet fravær for å legge et grunnlag for en dypere forståelse av fenomenet
• Hva er bekymringsfullt og alvorlig skolefravær? Du vil få et innblikk i fenomenets omfang. I denne delen vil temaer som tidlige tegn, årsaksforklaringer, opprettholdende faktorer og konsekvenser av alvorlig og vedvarende skolefravær berøres.
• Den praktiske siden ved skolefravær. Hun vil ta utgangspunkt i fortellinger og positive erfaringer fra ungdomslosarbeidet og skissere mulige endringer og justeringer i skolens rutiner.
• Godt skole-hjem-samarbeid
• Samarbeid mellom skole og øvrig hjelpeapparat
• Fremgangsmåter og tiltak som har gitt gode resultater i fastlåste situasjoner, og som tydeliggjør betydningen av elevens tilstedeværelse.
• Konkrete verktøy og andre nyttige redskaper for blant annet avdekking av årsaker til fravær
• Hva er en nærværskole, og hvordan bli en
Foredragsholder er barnevernspedagog med lang erfaring fra arbeid med barn og ungdom. Har i tillegg til arbeidserfaring fra spesialisthelsetjeneste, psykiatri og rusfelt, mange års erfaring fra arbeid i skolen. Arbeidet i perioden 2014 - 2017 som prosjektkoordinator i prosjekt Ungdomslos i Frogn kommune - et prosjekt som har til formål å hindre alvorlig skolefravær. Har siden høsten 2017 vært ansatt som sosialpedagogisk rådgiver ved Vollebekk skole i Oslo.
Kursholder: Silje Hrafa Tjersland
Silje Hrafa Tjersland er sosialpedagogisk rådgiver og arbeider til daglig på Nordseter skole i Oslo. Skolen arbeider systematisk med skolenærværsfremmede tiltak. Foredragsholder har skrevet kapittelet «Alvorlig skolefravær i grunnskolen - hvor lenge skal vi la det skure» i boka «kritiske blikk på skolen» Hun er en dyktig formidler som vil dele konkrete arbeidsverktøy, fremgangsmetoder, og tiltak som gitt resultater.
Målgruppe for kurset:
Skoleledere, sosiallærere, rådgivere og andre som jobber direkte med elever med bekymringsfullt fravær