Vi tilbyr konferanse om fra ungdom til arbeidsliv som webinar. Konferansen har søkelys på oppvekstfeltet, med særlig blikk på de kritiske overganger fra ungdomstid til å bli ung voksen. Hva skal til for å skape robuste barn og trygg ungdom? Hvordan får man en venn?
Litt om konferansen:
Hvilke relasjoner fungerer godt for våre barn og unge som klarer seg fint gjennom ungdomstiden? Hva er det som svikter når problemene oppstår? Hva vet vi om utviklingen til våre unge gutter og jenter som vokser opp nå? Hvordan skiller gutters og jenters digitale liv seg? Konferansen retter seg mot NAV-ansatte, skolerådgivere, karriereveiledere, ansatte i BUP, PPT, pedagoger og støttepersonell.
Deltakelse på disse fagdagene vil gjøre deg bedre rustet til å hjelpe og støtte unge på vei inn i voksenlivet. Konferansen er kommet i stand, blant annet etter gode innspill fra Tverrfaglig.no, som også er medarrangør. Konferansen har søkelys på oppvekstfeltet, med særlig blikk på de kritiske overganger fra ungdomstid til å bli ung voksen.
Program dag 1:
kl 10:10 - 10:50 - Frafall på videregående skole og ved høyere utdanning - en statusoppdatering:
Det er få i norsk offentlighet som kan mer om frafallsproblematikk i skolen enn professor i sosiologi Kristoffer Chelsom Vogt. Han har blant annet reist spørsmål ved definisjonene som brukes, og om definisjonene går i favør av middelklassens barn - og i disfavør av de som velger yrkesfag. Vi får en gjennomgang og en oppsummering.
- Kristoffer Chelsom Vogt, Professor
kl 10:55 - 11:30 - Nå må gutta skjerpe seg:
Jenter gjør det bedre enn gutter i stort sett alle skolefag, og de er i overvekt på alle studier med høye inntakskrav. Menn på sin side topper statistikker over ensomhet, selvmord og kriminalitet. Må guttene bare rett og slett bare skjerpe seg, eller er de økende forskjellene et uttrykk for en samfunnsutvikling som samfunnet som fellesskap må ta et oppgjør med? I så fall: Hva kan gjøres?
- Kristoffer Chelsom Vogt, Professor
kl 11:30 - 12:30 - Lunsjpause
kl 12:30 - 13:15 - Psykisk uhelse:
Førsteamanuensis Janne Lund har doktorgrad innen psykisk helse og ungdom, og har blant annet forsket på samfunnskontekst og psykiske helseplager blant ungdomsjenter. Hun er opptatt av skole og prestasjonskultur og å forstå jenters overdrevne (?) skolestress som en reaksjon på forventninger i utdanningsinstitusjonen og samfunnet. Ved å forstå psykisk uhelse blant ungdom som samfunnssymptomer, kan vi snakke om det psykiske med andre ord og vi kan konsentrere innsatsen mer på å gjøre endringer i omgivelsene snarere enn å tilby terapi.
- Janne Lund, Førsteamanuensis
kl 13:30 - 14:15 - Hvordan skaper vi robust ungdom, og dermed trygge, unge voksne:
Traumepsykolog Marion Zoe Ørseng vil ta for seg noen av utfordringene vi står overfor i dag, når ønsket er at vi skal skape robuste ungdommer, og unge voksne. Hvordan kan vi som samfunn kan «lage» unge voksne som tåler normal smerte og normalt ubehag?
- Marion Zoe Ørseng, Psykologspesialist - Traumepsykologen
kl 14:30 - 15:30 - De tre årsaker til at ungdom havner i utenforskap:
Antallet mennesker som står utenfor arbeidsliv og utdanning, er alarmerende. Utenforskap koster det norske samfunnet milliarder av kroner, hvert eneste år. Norge trenger åpenbart å legge til rette for flere veier tilbake inn i arbeidslivet. Samtidig kaller NAVs frittalende statistikksjef Ulf Andersen kravene i en helt vanlig stillingsannonse for «spinnville». Han er usikker på om han selv ville vært kvalifisert nok til å få seg jobb i dag. Samtidig har han klare tanker om hvordan inngangen til voksenlivet kan bedres for de unge.
- Ulf Andersen, statistikksjef
Program dag 2:
kl 09:00 - 10:00 - Hvem er det gode laget rundt eleven:
Hvem utgjør det gode laget rundt læreren og eleven når en felles innsats kreves av mange aktører? Hva kjennetegner godt tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, og hvordan kan dette etableres? Forskerne Baard Johannessen og Torhild Skotheim har sammen undersøkt hvordan det nasjonale prosjektet INTERACT kan bidra til at kolleger innen barnevern, sosialt arbeid, vernepleie, sykepleie, ergoterapi og skoleverk sammen kan løse sine oppgaver på en bedre måte. Hva er erfaringene så langt? Foredraget har en praktisk innfallsvinkel, og søker å inspirere deltakerne i sal og på nett til enkle grep for å styrke sin virksomhet.
- Baard Johannessen, Førstelektor
- Torhild Skotheim, Førstelektor
kl 10:00 - 10:45 - Barn og unge i lavinntektsfamilier - særlige krav til gode overganger:
Å voksne opp i familier med vedvarende lavinntekt, er en av de faktorene som sterkest predikerer psykiske helseproblemer. De dette gjelder er mer utsatt når det gjelder utenforskap og ensomhet og er mer utsatt for vold og mobbing. Mange har også redusert anledning til å delta i organiserte aktiviteter, som er en viktig arena både for samvær og læring. Hvordan kan de viktige overgangene fra ungdomsskole til VGS, og fra VGS til videre studieløp bedres?
- Kristin Oudmayer, Direktør for barns rettigheter og bærekraft
kl 11:00 - 11:30 - Hvorfor vi MÅ prioritere tverrfaglighet:
Tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid er helt essensielt for å løse komplekse utfordringer. Ved å plassere brukeren i sentrum av vårt arbeid, kan man sikre at alle aktører forstår og anerkjenner brukernes behov på en langsiktig basis, selv når det går på tvers av deres primære virksomhetsområde. Vi har invitert Pål Isdahl Solberg fra Tverrfaglig.no til å forklare, og vise med praktiske eksempler effekten av godt samarbeid.
- Pål Isdahl Solberg, Øvingslærer
kl 11:35 - 12:05 - Om barn og unges selvtillit, rus og medikamenter:
Den kjente psykologen Kari Lossius vil ta for seg en del av de utfordringene vi står overfor i dag når vi skal skape robuste ungdommer, og robuste, unge voksne. Hvordan kan vi bidra til å «lage» unge voksne som tåler normal smerte og normalt ubehag? Er overdreven bruk av smertestillende, og uheldig rusbruk symptomer på noe mer, noe større?
- Kari Lossius, psykologspesialist
kl 12:15 - 13:00 - Om å se mennesket bak fasaden:
Adrian Lund var annerledes som barn, og er annerledes som voksen. Han er en av landets aller beste foredragsholdere, og beskrivelsen av sin vei gjennom skole og arbeidsliv er fengslende.Trygge og faste rammer på ungdomsskolen gjorde at pedagogene så forbi utfordringene Adrian måtte slite med da egenansvaret ble større og rammene videre på videregående. Tre ganger droppet Lund ut av VGS. Han har gode råd til de som gjennom jobben møter barn og unge med særlige utfordringer.
- Adrian Lund, Foredragsholder
kl 13:00 - 14:00 - Lunsjpause
Målgruppe for kurset:
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle