Vi tilbyr konferanse om fra spesialundervisning til individuelt tilrettelagt opplæring. Når skolen må vurdere om eleven kan ha behov for særskilt tilrettelegging i form av personlig assistanse, fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler eller individuelt tilrettelagt opplæring. Hva da?
Litt om konferansen:
I ny opplæringslov er dagens rett til spesialundervisning delt opp i tre rettigheter: individuelt tilrettelagt opplæring, personlig assistanse, og fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler. Vi har samlet forskere og praktikere til to dager med påfyll og praktiske eksempler, med 2025 under lupen. Vi ønsker å fokusere på vilkårene for at individuelt tilrettelagt opplæring skal virke optimalt. Hvordan legger vi forholdene best mulig til rette?
På konferansen får du innblikk i:
• Status for spesialundervisningen per i dag
• Bråk i klasserommet
• Stressmestring
• Nevroutviklingsvennlig skole
• Begrepsundervisning
• Inkludering
• Lovkrav
• Status og kompetanse innenfor budsjett
Program dag 1:
kl 10:15 - 11:00 - Åpningsforedrag - hva er status for spesialundervisningen i Norge i 2025:
Spesialundervisningen får nytt navn, og er delt opp i tre rettigheter: individuelt tilrettelagt opplæring, personlig assistanse, og fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler. Hva er status for denne retten per dags dato? Er det for mye spesialundervisning, eller er det ikke for mye spesialundervisning? Hva må til for at elever med særlige behov skal få den opplæringen de har behov for? Hva rapporteres inn som utfordringer fra kommunene, med tanke på individuelt tilrettelagt opplæring, assistanse og fysisk tilrettelegging?
- Udir er invitert for å orientere.
kl 11:10 - 11:30 - Sjansen er stor for at barna ikke får den undervisningen de har krav på:
... og sjansen er også stor for at ingen har en nøyaktig oversikt over hvor mange timer som mangler. Enkeltvedtak om spesialundervisning er lovpålagt for kommunen å følge opp. Dette skjer i stor grad ikke, påpeker Kai Nilsen, som er tillitsvalgt i Utdanningsforbundet Trøndelag. Han reiste debatten i 2024, og vil løfte den inn også i inneværende undervisningsår.
- Kai Nilsen, Tillitsvalgt i Utdanningsforbundet Trøndelag
kl 11:30 - 12:30 - Lunsjpause
kl 12:30 - 13:00 - Opplæringslovens del 2, tvang og makt i skolen:
Det er mange ansatte i skolen som lurer på når de kan gripe inn, og hvordan de kan gjøre det dersom de skal gripe inn. Silje Gislefoss Netland går gjennom lovverket og kommer med praktiske eksempler.
- Silje Gislefoss Netland, vernepleier og spesialpedagog
kl 13:10 - 13:45 - Hva betyr det når sakkyndig peker på struktur:
Når det står i sakkyndig vurdering at eleven trenger struktur, hva betyr det i praksis? Hvordan gjør man det? Den erfarne pedagogen Silje Gislefoss Netland fortsetter sin dobbeltforelesning.
- Silje Gislefoss Netland, vernepleier og spesialpedagog
kl 14:00 - 14:30 - Om personlig assistanse, fysisk tilrettelegging og hjelpemidler:
Vi får en utdyping om endring av lovverket, og om praktiske forhold du som leder, lærer eller annet voksenpersonell i skolen bør vite om individuelt tilrettelagt opplæring.
Program dag 2:
kl 09:00 - 11:30 - Parallell A - For rektorer, skoleledere, og ledere i kommunal og fylkeskommunal sektor
kl 09:00 - 09:45 - Parallell A - Inkludering på systemnivå: Hvordan oppnå et inkluderende og trygt skolemiljø:
Rektor Randi Tallaksen deler av sin kunnskap om kompetanse og organisasjonsutvikling med tanke på økt inkludering og minsket utenforskap. Tema som tas opp er konkrete system for å forebygge mobbing, følge opp fravær, skolevegring, og utenforskap. Samarbeid med eksterne instanser. Målgruppe for parallell A er skoleledelse og ledere i kommunal og fylkeskommunal sektor.
- Randi Elisabeth Tallaksen, rektor og foredragsholder
kl 10:00 - 10:45 - Parallell A - Inkludering på systemnivå: Kompetanse og organisasjonsutvikling:
Hvordan skape og opprettholde et opplæringstilbud som er så tilrettelagt at færre elever har behov for individuelt tilrettelagt opplæring? Parallellen er rettet mot skoleledelsen, samt ledelse i kommunal og fylkeskommunal sektor.
- Christine Racine, spesialpedagog, foredragsholder
kl 11:00 - 11:30 - Parallell A - Internt støttesystem - til inspirasjon for skole-Norge:
Torvbråten skole i Asker har utviklet et internt støttesystem, med et stort fokus også på veiledning av lærerne ved skolen. Vi har fått tips om at dette systemet er noe flere skoler bør se nærmere på. Vi får en orientering.
- Lise Stubberud, Ressurslærer
- Else Lillian Engen, ressurslærer
kl 09:00 - 11:30 - Parallell B - For lærere, miljøterapeuter og øvrig voksenpersonell i direkte elevkontakt
kl 09:00 - 09:45 - Parallell B - Inkludering: For lærere og andre som jobber med opplæring i VGS:
Et konkret foredrag som handler om inkludering og tilrettelagt opplæring for elever, med særlig henblikk på elever som går på VGS.
1.Tiltak for elever som er urolige og har oppmerksomhetsvansker
2.Tiltak for elever som sliter med tall og regning
3.Hvordan tilrettelegge for elever som strever med å lese og skrive
- Christine Racine, spesialpedagog, foredragsholder
kl 10:00 - 10:45 - Parallell B - Inkludering: For lærere og øvrig personale:
Foredraget handler om konkrete tiltak til lærere og andre voksne som jobber direkte med elevene, for å bidra til så god inkludering som mulig.
- Randi Elisabeth Tallaksen, rektor og foredragsholder
kl 11:00 - 11:30 - Parallell B - Inkludering 2: For lærere og øvrig personale
Her er vi åpne for innspill om et foredrag rettet mot skoleansatte i direkte kontakt med elevene.
kl 11:30 - 12:30 - Lunsjpause
kl 12:30 - 13:30 - Relasjonsledelse i klasserommet:
Et trygt og godt skolemiljø omfatter frihet fra krenkelser, men er også mer enn dette. Elevene skal ha et skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Inger Bergkastet er medforfatter på flere bøker om lærerrollen og inkluderende læringsmiljø. Hun har gjennom mange år vært leder av Læringsmiljøteamet i Oslo kommune. Skolenes systematiske arbeid skal inneholde rutiner som fanger opp hvordan elevene er sammen med hverandre og hvordan de har det på skolen, faglig og sosialt.
Inger Bergkastet, spesialpedagog og forfatter
Konferansier: Kjell Ove Hveding
Kjell Ove Hveding er en utradisjonell konferansier som først og fremst er medmenneske, menneskekjenner og opptatt av at alle skal ha det bra. Han er også gründer som med uslitelig entusiasme, pågangsmot og godt humør har basert sin suksess på sin tro på at alle i en organisasjon gjør en like viktig jobb. Enten man arbeider med service eller mennesker, er fokuset på de som skal motta dine tjenester.
Målgruppe for kurset:
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle