Vi tilbyr opplæring til førerkort på minibuss klasse D1. Denne klassen gir rett til føring av motorvogn godkjent for transport av flere enn 8, men høyst 16 passasjerer i tillegg til fører. Ved Agere Trafikkskole foregår all opplæring på en interessant, trygg og pedagogisk god måte.
Innhold:
All trafikkopplæring i Norge skal foregå på bakgrunn av trafikkopplæringsforskriftens krav. Forskriften forteller hvilke målsetninger trafikklærerne skal legge til grunn for hvert enkelt trinn i opplæringen. Forskriften fastsetter også hvilke deler av trafikkopplæringen som er obligatorisk. Hver undervisningstime varer 45 min, men vi anbefaler at du i størst mulig grad gjennomfører doble timer sammen med din lærer. Vi vet dette gir aller best resultat.
Opplæringsforløpet:
Hele opplæringsforløpet består av 4 trinn. Du må avslutte ett trinn for å kunne gå videre til neste. Dette er felles for alle førerkortklassene, men de obligatoriske delene varierer.
Trinn 1 grunnkurs:
• Opplæringen starter med å gjennomføre et 3 timers obligatorisk kurs, Grunnkurs tyngre kjøretøy. Har man et tyngre førerkort fra før (kl. C1, D1 eller D), er man fritatt fra dette kurset og kan starte direkte på den praktiske førerkortopplæringen. Teorikurs er noe hovedparten av kundene velger gjennomfører slik at man best mulig er rustet til å bestå teoriprøven på første forsøk. Dette kurset starter som oftest i kombinasjon med Grunnkurs tyngre kjøretøy. Det er anbefalt å gjøre ferdig teoriprøven før den praktiske opplæringen starter.
Trinn 2 teknisk kjørekompetanse:
• Den praktiske førerkortopplæringen starter med kjøretimer. Kjøretimene er minimum 2 x 45 minutter. Opplæringen starter med fokus på det å mestre kjøretøyet rent teknisk, gi deg kunnskap om kjøretøyets oppbygging og begrensinger, samt inneha kunnskap til å vurdere kjøretøyets tekniske tilstand. Hvor rask progresjonen blir, avhenger av erfaring og individuell utvikling. Når riktig ferdighetsnivå er oppnådd, blir denne delen av opplæringen avsluttet med en obligatorisk trinnvurderingstime.
Trinn 3 trafikal kjørekompetanse:
• Opplæringen tar nå steget videre til mer selvstendig kjøring i variert trafikk. Det er nå forventet at du har kunnskap om veitrafikkloven og at du skal kunne kjøre tydelig, sikkert og selvstendig. Før dette trinnet avsluttes, skal du være i stand til å kunne vurdere dine egne ferdigheter på en skikkelig måte og samhandle trygt og sikkert med andre i trafikken. Når du oppfyller kravene i trinn 3, blir denne delen av opplæringen avsluttet med en obligatorisk trinnvurderingstime. Du skal nå være på et førerkortnivå, da resten av opplæringen baserer seg på selvstendige øvelser.
Trinn 4 avsluttende opplæring:
• Siste del av den praktiske førerkortopplæringen før førerprøven. Denne delen av opplæringen består av 2 obligatoriske kurs.
1) Kurs i ulykkesberedskap:
• 9 undervisningstimer med fokus på sikring av skadested, førstehjelp, tiltak ved brann og krisehåndtering. Dette kurset kan bli gjennomført tidligere i opplæringen hvis dette er hensiktsmessig for opplæringsforløpet
2) Sikkerhetskurs på vei:
• 4 undervisningstimer med fokus på selvstendig gjennomført planlegging, trafikksikkerhet, risikofaktorer og miljøvennlig kjøring.
Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker førerkort på minibuss klasse D1
Eksamen / sertifisering:
1) Teoretisk prøve:
Teoretisk prøve kan gjennomføres tidligst seks måneder før du fyller 18 år. Prøven avlegges hos Statens Vegvesen. Den består av 45 spørsmål. Hvert enkelt spørsmål har tre svaralternativer. For å bestå teoriprøven må minst 85 % av svarene være korrekte. Skriftlig er vanlig prøveform, men ved spesielle tilfeller, som for eksempel ved dokumenterte lese- og skrivevansker, kan prøven tilrettelegges i muntlig form. Ca. 50 % stryker på den teoretiske prøven. Det er derfor sterkt anbefalt å bli med på et teorikurs. AGERE tilbyr slike teorikurs flere ganger i løpet av året.
2) Praktisk prøve:
Når både lærer og elev er tilfredse med den trafikale kompetansen, avsluttes offisiell opplæring med en praktisk prøve hos Statens Vegvesen. Den praktiske prøven består av en sikkerhetskontrolloppgave og en kjøretur på ca. 60 minutter under varierte vei -og trafikkforhold.