Vi tilbyr digitalt kurs om forbrukeratferd - hvordan tar vi kjøpsbeslutninger. Som moderne forbrukere kan vi som oftest velge og vrake mellom produkter, og derfor er markedsføring viktigere enn noen gang. Det finnes ingen snarveier til god markedsføring.
Innhold:
For å vinne markedsandeler i det lange løp, er det avgjørende at vi forstår kundene våre, og hva de ønsker.
• Hva er kundenes egentlige behov?
• Hvorfor velger potensielle kunder konkurrentenes produkt?
• Eller kanskje enda viktigere: Hvorfor kjøper dine kunder akkurat ditt produkt?
Dette kurset vil gjøre deg bedre rustet til å besvare disse spørsmålene. På en reise fra biologiens verden og menneskers psyke, til eksterne påvirkningsfaktorer som antropologi, sosiologi og medienes makt, vil du forstå mer av kundens kjøpsbeslutninger.
Dette lærer du:
• Hvorfor forbruker vi mer enn noen gang
• Hvordan tar forbrukerne sine kjøpsbeslutninger
• Hvordan har forbrukernes behov grunnlag i biologi og psykologi
• Hvordan blir forbrukernes behov påvirket av eksterne påvirkningsfaktorer som kulturelle forhold, sosiale forhold og vårt forhold til media.
Leksjoner:
1. Innledning
2. Nytten av forbrukeradferd
3. Hva er kultur
4. Økologi
5. Sosial struktur
6. Ideologi
7. Trender
8. Hvordan skapes trender
9. Høykultur og lavkultur
10. Adopsjonsprosessen
11. Livssyklus
12. Referansegrupper og gruppedynamikk
13. Tradisjonelle og digitale medier
14. Sosiale medier
15. Tilpasset innhold
16. Markedsføring
17. Født sånn
18. Seleksjon og organisasjon
19. Læring
20. Kognitiv læring
21. Personlig
22. Persepsjon
23. Verdier og holdninger
24. Holdningsendringer
25. Lærte behov
26. Selvet
27. Kjønn og kropp
28. Beslutningsprosesser
29. Sosiale og emosjonelle prinsipper
30. Psykologiske prinsipper (del 1)
31. Psykologiske prinsipper (del 2)
32. Den kognitive beslutningsprosessen
Kursekspert: Håkon Njøten
Håkon Njøten er høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania, med mål om å gjøre komplekse temaer forståelige. Hans favorittfelt er forbrukeratferd, som handler om å forstå mennesker og deres valg. Njøten er en "people person", og bøker om populærpsykologi og menneskers beslutninger leses daglig. Med utdanning innen markedsføring fra BI Bergen og Oslo, Westminster University samt pedagogisk utdanning fra Høyskolen Vestlandet, er han høyst egnet til å både forstå og formidle et så bredt fagområde som forbrukeratferd.
Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker digitalt kurs om forbrukeratferd - hvordan tar vi kjøpsbeslutninger
Språk:
• Kurset holdes på norsk
Eksamen / sertifisering:
Kursbevis