Vi tilbyr fagskole i Retail Design. Ønsker du å designe unike butikkonsepter? På vår ettårige utdanning i Retail Design lærer du å skape kommersielle butikker, med god vareeksponering og vindusutstilling.
Innhold:
Retail Design er et spennende fagområde som kombinerer kreativitet og design, med konseptutvikling og merkevarekommunikasjon.
Som Retail Designer vil du kunne jobbe med et bredt spekter av oppgaver, for små og store aktører, innenfor Norges største bransje – varehandelen.
Vår ettårige utdanning i Retail Design vektlegger butikkplanlegging og kundeopplevelser i butikk. Du vi få kompetanse til å utvikle salgskonsepter og kommersielle designløsninger – som trigger kunden til kjøp.
Du vil også lære å bruke det fysiske rommet og varene i butikken som blikkfang for å skape oppmerksomhet, kommunisere bedriftens identitet og produktene til kunden.
Som Retail Designer vil du kunne være med å endre butikkbransjen, og forme fremtidens kjøpsarenaer.
Hva lærer du?
Utdanningen gir deg både en teoretisk og praktisk plattform. Du vil få en innføring i begreper, metoder, prosesser og verktøy som benyttes i bransjen.
Du vil blant annet lære å bruke det digitale tegneprogrammet ArchiCad, som modellerer i både 2D og 3D. I tillegg vil du bli god kjent med Adobe-programmene Photoshop og Indesign.
Gjennom praktiske øvingsoppgaver, casearbeid og bedriftsbesøk vil du få en god forståelse for retailbransjen – og bli klar til arbeidslivet.
Retail Design består av følgende emner:
• Forbrukeradferd
• Markevarekommunikasjon og vareplassering
• Butikkplanlegging og teknikker
I løpet av studiets første semester vil vi jobbe med kreative metoder for konseptutvikling, merkevarekommunikasjon og vareplassering i butikk. Dette vil gi deg en god forståelse for hvordan du kan tydeliggjøre en merkevare og presentere produkter – for å forenkle kundens kjøpsopplevelse og øke salget. Du får du en innføring i stilhistorie, og lærer å identifisere ulike målgrupper og trender ved hjelp av analyser.
I andre semester vektlegges utforming av det fysiske rom. I farge- og materiallære vil du tilegne deg kunnskap om fargers og materialers funksjon, og hvordan det oppfattes av forbrukere.
Du vil lære å benytte ulike digitale verktøy for å planlegge og visualisere designkonsepter. I dette arbeidet er kunnskap om romdisponering viktig, for å forstå hvordan rommets utforming påvirker menneskene som er i det. Videre vil du få kunnskap om hvordan du kan etablere din egen bedrift.
Gjennom studieåret vil du opparbeide deg en solid portefølje av arbeider – som du kan vise frem til potensielle oppdragsgivere.
Hva kan du bli?
Med en utdanning i Retail Design vil du ha en god forståelse for kommersielle designløsninger, konseptvikling, butikkplanlegging og merkevarekommunikasjon. Dette vil gjøre deg til en ettertraktet kandidat innen varehandel.
Som Retail Designer vil du ha mange spennende muligheter i en stor og variert bransje.
Du kan blant annet jobbe som:
• Eksponeringsdesigner
• Butikkdesigner
• Konseptutvikler
• Visual Merchandiser
• Dekoratør
• Event designer
• Fotostylist
Program:
1. semester
Forbrukeratferd (FKN1100)
Merkevarekommunikasjon og vareplassering (FKN1150)
2. semester
Butikkplanlegging og teknikker (FKN1200)
Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker fagskole i Retail Design
Opptakskrav:
For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:
• Generell studiekompetanse
• Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag / svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
• Realkompetanse
Lånekassen:
Studiet kvalifiserer for støtte hos Lånekassen