Vi tilbyr nettbasert kurs i digitalisering og forretningsanalyse. Dette emnet gir deg en innføring i digital transformasjon og digitale forretningsmodeller. Du lærer om hvordan digitalisering påvirker virksomheter og organisasjoner, og hvordan dette kan utnyttes i forretningsutvikling og forretnings
Beskrivelse:
Dagens samfunn står oppe i en storstilt digital transformasjon som påvirker arbeidstakere og yrkesgrupper på tvers av bransjer. Digitaliseringen gir nye rammevilkår, forandrer konkurransesituasjonen og baner vei for nye forretningsmodeller. Innsikt i dette landskapet, og forståelse for hvordan virksomheter og organisasjoner kan tilpasse seg utfordringene og utnytte mulighetene digitaliseringen gir, er en nøkkelkompetanse i dagens arbeidsliv.
I dette emnet får du en innføring i nettopp digitalisering og forretningsanalyse. Emnet gir innsikt i hva digital transformasjon og digitalisering vil si, og hvordan ulike deler av den teknologiske utviklingen samspiller og påvirker hverandre. Du får tilgang til analytiske rammeverk for systematisk å kunne analysere endringer i forretningsdrift grunnet digitalisering. Først får du trening i å tenke systematisk rundt endringer i konkurranselandskapet. Deretter øver du deg på utvikling av forretningsmodeller og derunder spesielt digitale forretningsmodeller. Gjennom hele emnet gis det eksempler fra aktuelle bransjer, og det legges til rette for å knytte læringen til bransjer eller arbeidsplasser du er spesielt interessert i.
«Digitalisering og forretningsanalyse» består av følgende hovedtema:
• Digitalisering og digital transformasjon
• Forretningsanalyse og forretningsmodeller
• Datasamfunnet og data som forretningsmodell
Læringsutbytte
Forventet læringsutbytte omfatter innsikt i hva som kjennetegner den digitale økonomien og kunnskap om utvikling av digitale forretningsmodeller. I den digitale økonomien endres de økonomiske driverne, og i dette emnet lærer du om hvordan det er mulig å gjøre nytte av slike endringer i forretningsdesign og forretningsutvikling.
Undervisningsform:
Nettstudier gjør det mulig for deg å studere når du vil, hvor du vil. Det er en fleksibel studiemetode, som gjør at nettstudier kan tilrettelegges for enhver timeplan og situasjon. Vi bruker læringsportalen Canvas.
Her finner du blant annet:
• Forelesningsvideoer
• Oversikt over pensum og studieløp
• Læringsmål
• Planleggingsverktøy
• Øvingsoppgaver
• Innleveringsoppgaver
• Mulighet til å kommunisere med din personlige veileder og medstudenter m.m.
Gjennomføring:
Gjennomføringen er basert på arbeid med pensum, veiledningstekster, videoforelesninger, øvingsoppgaver, innsending av obligatoriske oppgaver, samt gjennomføring av en skriftlig eksamen. Fagstoffet i læringsportalen er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid. Du vil gjennom studietiden din ha tilgang på veileder i emnet. Veileder vil også gi deg tilbakemeldinger på de obligatoriske oppgavene du leverer i løpet av studietiden.
Dette emnet inngår i
Administrasjon og ledelse
Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker nettbasert kurs i digitalisering og forretningsanalyse
Opptakskrav:
For å kunne søke på dette emnet må du møte ett av kravende nedenfor:
• Generell studiekompetanse
• Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag / svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5 regelen
• Realkompetanse
Dokumentasjonsfrist:
• Du må sende inn dokumentasjon som bekrefter at du er kvalifisert for opptak i løpet av en måned
Kursmateriell:
Ettersom dette er et nett-emne forutsettes det at du har tilgang til en PC / Mac med oppdaterte nettlesere. Du må selv kjøpe pensumbøkene til emnet. Du står fritt til å kjøpe bøkene hvor du selv vil. Vi har samlet noen tips om hvor du kan kjøpe nye og brukte pensumbøker på nett.
Eksamen / sertifisering:
Eksamen varighet: 24 timer