Vi tilbyr høyskolestudie i digital rådgiver, forretningsutvikling over 2 semestre. Landets eneste deltids høgskolestudium som gir deg utdannelse i markedsrettet digital rådgivning og 30 studiepoeng.
Innhold:
I løpet av studietiden skal studenten ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og holdninger som gjør en i stand til å lede og fasilitere prosjekter og initiativer som er verdiøkende for virksomheter og deres kunder. Studiet er både praktisk og teoretisk rettet, med hovedvekt på å løse praktiske obligatoriske oppgaveløsning basert på teoretisk kunnskap. Studentene vil gjennom studieåret gjennomføre en rekke praktiske og teoretiske oppgaver knyttet til de forskjellige undertema.
I studiet vil du lære:
• Kartlegge prioriterte kunders behov
• Lage verdifulle digitale løsninger for kunden og virksomheten basert på kundereisen
• Planlegge digitale promotering for å markedsføre løsninger
• Jobbe strategisk og riktig med innovasjon
Forventet læringsutbytte:
Ved endt deltidsstudier i digital rådgiver skal studenten beherske kunnskap:
1) Rådgivning og prosjektstyring av digitale prosjekter som angår ny verdiskapning til en virksomhet og deres prioriterte kunder, bl.a. etablering og drift av nettsteder, utforsking og design av nye tjenester og forretningsmodeller, og lignende.
2) Hvilke kanaler som bør brukes i digitale medier og hvordan analysere effekten av markedstiltak, inkl. etablere og drifte digitale annonser på nett, nøkkelordsanalyse, innholdsstrategier og forretningsmessige virkemidler ved bruk av sosiale medier.
Studieinnhold:
1) Digital strategi:
• Forstå det digitale landskapet
• Diskutere virkningen digital har på virksomheten og kunden
• Utnytte potensialet i det digitale
• Strategisk arbeid med innovasjon
• Prototyping
• Strukturering og problemløsning
2) Digital markedsføring:
• Bli kjent med ulike digitale kanaler
• Analyse og innsikt
• Søkeordoptimalisering (SEO)
3) Mediehistorie:
• Medienes rolle i samfunnet
• Publikumsdeltakelse og sosiale medier
• Forskjelligheter i analoge og digitale medier
• Kommunikasjonsmodeller
• Vitenskapelige metoder
Innhold på samlinger:
• Samling 1 - Teknologi, trender, mediehistorie
• Samling 2 - Markedet, kundebehov og verdiforslag. Design thinking og konseptualisering, rapid protoyping.
• Samling 3 - Brukertesting og tjenestedesign. Strukturering av brukertesting, brukertesting i praksis og tjenestedesign.
• Samling 4 - Markedsføring av løsning og fremdriftsplan. Digitale kanaler, analyse, digital markedsføring, SEO, fremdriftplan.
• Samling 5 - Løsningspresentasjon og fasilitering av workshop
Lånekassen:
• Studiet er godkjent for lån / stipend i Lånekassen
Målgruppe for kurset:
Studiet er nyttig for deg som jobber eller ønsker å jobbe i eller for private bedrifter, offentlig sektor og andre virksomheter hvor tjenestetilbud til kunder og brukere må bli utforsket, strategisk designet og lansert i et marked. Studiet er tilrettelagt for de som ønsker seg videreutdanning knyttet til rådgivning og fasilitering av problemstillinger knyttet til digitalt tjenestetilbud. Det passer for informasjonsmedarbeidere, markedsførere, rådgivere og alle som har en rolle i digitale strategier.
Forkunnskaper:
• Studiekompetanse eller godkjent realkompetanse samt grunnleggende webkunnskap
Kursmateriell:
Pensumlitteratur:
• Osterwalder, Alex, Pigneur, Yves.. Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. ISBN: 0470876417.
• Osterwalder et al. 2014. Value Proposition Design: How to Create Products and Services Customers Want (Strategyzer). ISBN: 1118968050.(Finnes også i norsk utgave som kan brukes).
• Media i samfunnet, Schwebs og Østbye, ISBN 9788252194845
Eksamen / sertifisering:
Eksamensform - skriftlig hjemme eksamen samt prosjektoppgave