Det gis en grunnutdannelse i datateknologi og samtidig spisskompetanse rettet mot 1. og 2. linje support. Studiet omfatter datamaskinens oppbygning og virkemåte, maskinvare, operativsystem og kontorapplikasjoner med brukerspesifikk konfigurasjon og feilsøking.
Opptakskrav:
• Det generelle grunnlaget for opptak til studiet Datateknologi, server- og nettverksdrift er generell studiekompetanse, yrkesrettet utdanning med fagbrev eller tilsvarende realkompetanse.
• Realkompetanse: Søkere som fyller 23 år i løpet av søknadsåret og som ikke oppfyller det formelle opptakskravet, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Varighet
Studiet går over 1 år på dagtid med oppstart i august og gir 60 fagskolepoeng. Undervisning 2 til 3 dager per uke, de øvrige dagene arbeides det med selvstudium og tilrettelagte lab- og prosjektoppgaver. Dette gjør det mulig å kombinere studiet med praksis hos oss eller deltidsjobb.
Finansiering
Kr 75.500 og inkluderer alt (studiemateriell, eksamensavgifter etc.). Studiet gir rett til støtte fra Lånekassen.
Læringsutbyttebeskrivelser
Studiet gir følgende læringsutbytte innen områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
• Kanidaten har kunnskap innen de tekniske fagområder ved drift og support av IT systemer.
• Kanidaten kjenner de tekniske grunnprinsippene for IT drift og support.
• Kanidaten har et helhetlig og grundig innsikt i support av IT systemer.
• Kanidaten kjenner kravene til dokumentasjon og rapportering av driftshendelser.
Ferdigheter
• Kanidaten kan anvende feilsøkingsteori på maskin- og programvareproblematikk.
• Kanidaten kan anvende maskin- og programvareverktøy.
• Kanidaten kan anvende virtualiseringsteknologier.
• Kanidaten kan anvende grunnleggende prinsipper innen kvalitetssikring av leveranse, drift og support innen IT-sektoren.
• Kanidaten finner frem til informasjon gjennom målrettede søk i relevante oppslagsverk.
• Kanidaten følger prosedyrer og strategier som sikrer kontinuitet i en supportleveranse.
• Kanidaten kan prioritere supportoppgaver basert på forståelse for konsekvens.
• Kanidaten kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap.
Generell kompetanse
• Kanidaten har forståelse for bransjeetiske prinsipper mht taushetsplikt og håndtering av informasjon med konfidensielt innehold.
• Kanidaten kan veilede brukere, og har en løsningsorientert tilnærming i forbindelse med brukerhenvendelser og kundeservice.
• Kanidaten kan kommunisere og bygge relasjoner med IT personell og andre involverte.
• Kanidaten kan på selvstendig måte utvikle arbeidsmetoder basert på elektroniske verktøy.
Målgruppe for kurset:
Studiet passer for deg som har interesse for å jobbe med IT og ønsker en utdannelse med gode jobbmuligheter, eller for deg som ønsker omskolering. Det gis en grunnutdannelse i datateknologi og samtidig spisskompetanse rettet mot 1. og 2. linje support.