Certified Scrum Product Owner (CSPO)



Kursarrangør: Glasspaper AS
Sted: Oslo, Helsfyr
Oslo
Kursadresse: Brynsveien 12, 0667 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning (16 studiepoeng)
Undervisningstid: kl 09:00 - 17:00
Varighet: 2 dager
Pris: 16.900

Vi tilbyr kurs om Certified Scrum Product Owner (CSPO). Kurset gir deg kunnskap om Scrum med fokus på forretnings- og kundesiden med utdypet gjennomgang av praktiske teknikker for utarbeidelse og prioritering av Product Backlog.

Kursinnhold:
Tar du dette kurset vil du lære alt som er å vite om hvordan Product Owner rollen er definert og hvordan en kan implementere denne i egen organisasjon. Kurset gjennomføres svært interaktivt med øvelser, forelesninger, gruppeoppgaver, historier og anekdoter fra norsk IT-bransje samt konkrete diskusjoner med klassen. Kursholder har lang erfaring med innføring av Scrum og andre smidige rammeverk og teorien vil understrekes med praktiske eksempler.

Om gjennomføring av kurset:
• Kurset er godkjent av Scrum Alliance og gir sertifiseringen Certified Scrum Product Owner
• Norsk instruktører
• Til forskjell fra andre tilsvarende kurs har vi valgt å sette et tak på 25 deltagere på kurset. Dette er for å gi maksimal verdi til deltagerne gjennom dialog og konkrete spørsmål.

Program:
Modul 1 - Forståelse av hvordan Scrum er definert og hvilke prinsipper og verdier som ligger i bunnen:
• Inspirasjonen fra “The New New Product Development Game”, "The Toyota Way" og Lean: Just-in-time prinsippet, Pull prinsippet, Eliminate Waste og Deliver Fast.
• Lag en lærende organisasjon
• Scrum sin posisjon i organisasjonen
• Kvalitet og Teknisk gjeld

Modul 2 - Å forstå empirisk prosessledelse. Scrum hviler på prinsippene om:
• Gjennomsiktighet (hvordan sørge for at hindringer blir synlige)
• Inspeksjon (hvordan skal vi forstå de hindringene vi observerer)
• Adapsjon (hvordan agerer vi for å fjerne hindringer og sørge for forbedringer)

Modul 3 - Forståelse av alle rollene, med spesiell fokus på Product Owner sine ansvarsområder:
• Etablere klare Produktmål for satsingen slik at alle forstår hvilken effekt vi vi ha ut av produktet. Hvem skal tilfredsstilles og hvilke behov har disse.
• Sørge for at Produktmålet er godt forankret i organisasjonen
• Ha en løpende kommunikasjon med interessentene slik at endringer i behov og prioriteringer fanges opp
• Utarbeidelse av en Product Backlog som er estimert og ordnet
• Gjennomføre Sprint Planleggingsmøte som første del av hver iterasjon
• Kommunisere godt med Utviklerne
• Sørge for at vi får god feedback fra de rette interessentene på slutten av hver iterasjon. (Sprint Review)
• Kontinuerlige kost / nytte vurderinger slik at Teamet til enhver tid jobber med det som skaper størst verdi
• Release planlegging og akseptansetest

Modul 4 - Å legge strategi og endringsdyktige planer:
• Benytte Product Backlog Refinement for å grovestimere elementene i produktkøen
• Legge kost/nytte vurderinger til grunn for prioriteringer
• Bruke relativ estimering og Planning Poker
• Å respektere utviklernes estimater uten å tilføre ytre press
• Lage releaseplan og gjerne en grov Product Roadmap
• Sette gode Sprintmål som representerer skritt i retning av Produktmålet
• Utvikle Product Backlog i samarbeide mellom interessenter og Scrum Team

Modul 5 - Å maksimalisere produktets verdi i markedet:
• Styrken ved løpende prioritering
• Åpen, synlig prioritering - styrker og utfordringer
• bruk av tankemodeller som Kano-modellen, MoSoW osv.
• Identifisere minimale "bolker" av funksjonalitet (“Minimal Marketable Features”, “Minimal Viable Product”)
• Benytte konsepter som “Job-to-be-done”, “Value Proposition Canvas” og “Lean Canvas”.
• Teknikken “User Story Mapping”
Å veie kortsiktige mot langsiktige behov

Modul 6 - Å forstå release management:
• Verdien av hyppige releaser og "ekte" feedback fra markedet
• Verdien av å forplikte seg i siste ansvarlige øyeblikk
• Verdien av en klar og riktig definisjon av ordet Ferdig (Definition of Done - DoD)
• Å forstå konseptet teknisk gjeld
• Lære å utnytte historikk på teamets fart (velocity)
• Lage langtidsplaner basert på velocity med et realistisk forhold til usikkerhet

Modul 7 - Å forstå styrken til iterasjonene (Sprints):
• Verdien i at utviklerne committer seg - og får jobbe uforstyrret mot Sprint målet
• Verdien av rytme og å holde Sprint lengden konstant over tid
• Gjennomføring av gode Sprint Planning møter
• Gjennomføring av gode Sprint Review møter
• Gjennomføring av gode Sprint Retrospective møter

Instruktører: Geir Amsjø og Benjamin Sommer

Geir Amsjø er Norges første Certified Scrum Trainer: Agile Coach. Geir har mer enn 20 års erfaring fra IT-bransjen i mange ulike roller: Utvikling, prosjektledelse, test, kvalitetssikring og linjeledelse for å nevne noen. Metodikk og prosessforbedring har alltid vært hovedinteressen, og siden 2003 har fokus utelukkende vært på smidig systemutvikling og Lean. Geir er en svært erfaren kursholder og har veiledet / coachet en rekke norske selskaper innen smidig.

Benjamin Sommer er en agile coach, instruktør og innovasjons-mentor. Benjamin har de to høyeste sertifiseringene innen agile: CST (Certified Scrum Trainer) og CEC (Certified Enterprise Coach) og er anerkjent over hele verden som ekspert i Agile og Scrum. Hans fokus er å hjelpe organisasjoner med business agility, gjøre produktgrupper raskere og levere mer verdi. Benjamin har mer enn 20 års erfaring som forretningsutvikler, ledelseskonsulent, entreprenør og investor.

Målgruppe for kurset:
Produkteiere, ledere og ellers alle som er ansvarlig for å skape verdier for kundene og egen organisasjon

Forkunnskaper:
• Ingen krav til forkunnskaper

Du vil derimot ha stor fordel av å gå igjennom en av følgende:
• Den offisielle Scrumguiden
• Hva er egentlig Scrum

Kursspråk:
• Kurset holdes på norsk

Kursmateriell:
Kursavgiften inkluderer kursdokumentasjon, sertifisering, lunsj og bevertning

Eksamen / sertifisering:
Dette er et sertifiseringskurs - etter gjennomført og godkjent kurs vil du få tittelen Certified Scrum Product Owner