Vi tilbyr konferanse om barnehagens møte med barn som har det vanskelig som webinar. Barnehagen er ofte første møtepunkt utenfor familien for barn som har det vanskelig. Hvordan møter vi disse barna, hva kan vi som barnehage gjøre, og hvordan snakker vi med barna om det som plager dem?
Innhold:
Vi har i samarbeid med Fagbokforlaget satt sammen et program med landets dyktigste fagpersoner og formidlere. Målsettingen er at du som arbeider i barnehagen skal få praktiske råd som gjør det lettere å møte hverdagen.
Du vil få lære mer om:
• Utforskende bekymringssamtaler
• Om kropp og grenser i barnehagen
• Barnehagens betydning for livsmestring
• Ny mobbelov for barnehager
• Barn som pårørende og barnehagens rolle
• Fra magefølelse til melding
Program dag 1:
kl 10:00 - 12:00 - Utforskende bekymringssamtaler:
En samtale med barn vi er bekymret for, er noe mer enn å bare stille spørsmål. Det er klare sammenhenger mellom hvordan voksne formulerer seg, og hva et barn forteller. Den voksnes kommunikasjonskompetanse blir derfor viktig. Dette innlegget handler om samtaler med barn i barnehagen ved bekymring for vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt. Harald Dean er pedagog, forfatter og jobber som familieveileder i barneverntjenesten Bydel Vestre Aker i Oslo. Noe av det som driver han i arbeidet er å bidra til større åpenhet om tabubelagte temaer.
- Harald Dean, Familieveileder
kl 12:15 - 13:00 - Hele meg - om kropp og grenser i barnehagen og Lilly blir kjent med kroppen:
Hvordan etablerer vi en kultur for å snakke om kropp og seksualitet i barnehagen og på skolen. Språket barn får gjennom en åpen dialog er nødvendig for at barna skal vite og være i stand til å gi beskjed om grenser som overskrides.
- Kine Iren Bergsvik, forfatter, pedagog og fagutvikler
- Janette Hatløy, Forfatter og pedagog
- Hilde Landro, Forfatter, førskolelærer og sexologisk rådgiver
kl 13:00 - 14:00 - Lunsjpause
kl 14:00 - 14:45 - Barnehagens betydning for livsmestring:
Barnehagehverdagen skal være preget av lek, trivsel og mestring, som igjen skal skape livsglede og følelse av egenverd. Positive opplevelser og ulike erfaringer i barnehagehverdagen bygger grunnmuren som gjør at barn lettere tåler motstand og frustrasjon senere i livet.
Livsmestring bygges best i hverdagsaktiviteter når barna leker og får være seg selv, ved at personalet skaper rom for deres følelsesuttrykk og deres utforskende og lekende innstilling. Hvilken betydning har barnehagepersonalet har for barns livsmestring? Hvilke ulike perspektiver innenfor livsmestringsbegrepet og ulike faktorer som kan bidra til å fremme barns livsmestring?
- Elisabeth Walsøe Lehn, Høgskolelektor
- Anne Holla Sivertsen, høgskolelektor
kl 14:00 - 14:45 - Dørstokkmila. Barnehagens vei fra magefølelse til melding:
Hva skal ansatte gjøre når de er bekymret for et barns omsorgsituasjon? Kari og Elisabeth presenterer forskningsbasert og praksisnær kunnskap om barnehagens arbeid med barn i utsatte livssituasjoner. Innlegget tar utgangspunkt i to prosjekter om små barns beskyttelse og samarbeid mellom barnehagen og barnevernstjenesten.
- Kari Emilsen, Dosent
kl 15:00 - 15:45 - Spesialpedagogisk hjelp for barn som har det vanskelig i barnehagen:
En rekke tilsyn de siste årene har avdekket avvik på regelverket om spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt barnehagetilbud. Hva er kommunens plikter, samt barn og foreldres rettigheter? Øystein Stette gir praktiske råd om hvordan man tilrettelegger og systematiserer tilbudet til barnas beste.
- Øystein Stette, Forfatter og spesialpedagog
Program dag 2:
kl 08:45 - 09:30 - Når voksne krenker barn:
Krenkelser og mobbing står sentralt i den nye barnehageloven, og barnehageansatte opplever det som svært vanskelig å håndtere voksne som krenker barn. Både fordi grensene for hva som er en krenkelse er subjektive, men også fordi det skaper dårlig stemning i ansattegruppen. Hva er en krenkelse? Hvor "sint" skal en barnehageansatt tillate seg å være? Hvor går grensene mellom irettesettelse og krenkelse?
- Ingrid Lund, Professor i spesialpedagogikk
kl 09:45 - 10:30 - Forebygging av mobbing i barnehagen:
Hva gjør man for å forebygging mobbing i barnehagen? Ingrid Lund er en av våre fremste forskere og formidlere om nettopp denne tematikken. Hun ser nærmere på hvordan man skaper en barnehagekultur som forebygger mobbing, samt hvordan man skal agere når skaden er skjedd og en mobbesak har oppstått.
- Ingrid Lund, Professor i spesialpedagogikk
kl 10:45 - 11:30 - Barnehagens betydning når barn er pårørende:
Barnehagen utgjør en av de viktigste omsorgsbasene for barn, og kan få en spesielt viktig rolle når familier rammes av sykdom, død og andre livsbelastninger. Gjennom forutsigbare og trygge rammer kan barn oppleve tilhørighet og deltakelse i hverdagen, og de kan få hjelp til å oppleve mening og sammenheng i en vanskelig tid. Heidi synliggjør hvordan barnehagen kan legge til rette for utvikling, mestring og samhold når hverdagen slår sprekke.
- Heidi Wittrup Djup, Psykologspesialist
kl 11:30 - 12:30 - Lunsjpause
kl 12:30 - 13:15 - Psykisk helse i barnehagen:
Det kan være vanskelig å forstå og vite hvordan man skal roe ned et barn som er ute av seg. På innsiden av et utagerende og voldsomt ytre, løper intense følelser løpsk. Disse kan oppleves som overveldende både for barnet selv, andre barn og de voksne som jobber i barnehagen. Her får du en innføring i teoretisk forståelse for barn som kan ha et krevende og voldsomt uttrykk i barnehagen.
- Anita Juveli, Spesialpedagog
kl 13:30 - 14:30 - Rabalder i barnehagen - om lavaffektive tilnærminger:
Uro og krangling er en del av barnehagens hverdag. Stort sett lar problemene seg løse, men noen ganger blir man sittende fast i handlingsmønstre som forsterker konfliktene. Dette innlegget viser hvordan pedagoger og barnehagepersonale kan tenke og handle i en rekke utfordrende situasjoner. Vi ser på metoden lavaffektiv tilnærming, hvor følelsesregulering og tilpassing av krav er viktige faktorer.
- David Edfelt, Psykolog og forfatter
Boken "Utforskende bekymringssamtaler" inngår i konferanseavgiften.
Fysiske deltakere får utdelt boken på konferansen, og digitale deltakere får tilsendt boken i e-bok format. Kun 1 bok pr. påmelding. Ved digitale gruppepåmeldinger følger det med en bok pr. gruppe.
Målgruppe for kurset:
Fagfokus sine konferanser er åpne for alle