Vi tilbyr fagskoleutdanning om barn med særskilte behov som nettstudie. Kunnskap studenten tilegner seg i studiet Barn med særskilte behov er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn med særskilte behov.
Innhold:
Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på barn med særskilte behov og deres rettigheter. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier.
Emner:
1) Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i oppvekstfag:
Emnet vektlegger historiske og politiske innganger til barnehagens utvikling i det norske velferdssamfunnet. Emnet omhandler barnehagen som pedagogisk virksomhet, profesjonsutøvelse og yrkesetikk. Observasjon og dokumentasjon for reflekterende praksiser og didaktikk er innholdsområder som blir vektlagt i emnet.
2) En barnehage for alle – inkluderende pedagogikk:
Emnet inviterer til et historisk tilbakeblikk på tiltak for barn med særskilte behov, og fokus på rettigheter forankret i lovverket for disse barna og deres familier. Videre vektlegges faglige og etiske perspektiver knyttet til arbeid med barn med særskilte behov i en inkluderende barnehage.
3) Barn med særskilte behov - et mangfold av personligheter:
Emnet omhandler barn med særskilte behov. I tillegg til å rette fokus mot enkeltbarns utfordringer i form av blant annet fysiske funksjonsnedsettelser, utviklingshemning, sensoriske og perseptuelle vansker, språk- og talevansker eller samspillsvansker, vektlegges her barns vanskelige livssituasjoner hvor sorg, omsorgssvikt eller mobbing kan prege hverdagslivet. Emnet omhandler også anvendelse av ulike kartleggingsverktøy og personvern.
4) Samarbeid med foreldre og andre aktører til beste for barnet:
Emnet omhandler tverrfaglig og tverretatlig samarbeid knyttet til, koordinering av tjenester og helhetstenkning i arbeid med barn med særskilte behov. Videre vektlegges barnehagepersonalets evne til å danne anerkjennende og omsorgsfulle relasjoner i samspill med barn og deres familier. Dilemmaer knyttet til arbeid med barn med særskilte behov og barn som vekker bekymring vil også bli behandlet i emnet.
5) Praksis med prosjektarbeid og fordypningsoppgave:
I dette emnet skal studenten gjennomføre en 10 uker lang praksisperiode med et faglig prosjektarbeid som skal resultere i en fordypningsoppgave. Studenten skal i begynnelsen av praksisperioden utforme 8 personlige læringsmål som skal knyttes opp mot læringsutbyttebeskrivelsene.
Finansiering:
Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene.
Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker fagskoleutdanning om barn med særskilte behov
Formelle opptakskrav:
• Fullført og bestått videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeiderfaget
• Det anbefales med minimum ett års yrkeserfaring
• Søker må være minimum 19 år gammel
Realkompetansevurdering:
• Søker må være minimum 23 år gammel
• Minimum 5 års dokumentert relevant yrkespraksis
• Søker må ved oppstart ha tilegnet seg kompetanse tilsvarende kompetansemålene fra læreplan i barne- og ungdomsarbeiderfaget Vg3 - opplæring i bedrift.
Felleskriterier for opptak:
• Må ha et ansettelsesforhold i barnehagen under hele studiet
• Må levere et anbefalingsbrev fra arbeidsgiver hvor det fremgår at arbeidsplassen legger til rette for at studenten kan avholde praksis på egen arbeidsplass.
• Må fremlegge gyldig politiattest.
Eksamen / sertifisering:
Emne 1 til emne 4 avsluttes med en individuell skriftlig hjemmeeksamen med varighet over 3 døgn. Eksamen avlegges på fastsatte datoer underveis i studieløpet. Emne 5, som inneholder praksis, avsluttes med innlevering av fordypningsoppgave. Alle arbeidskrav må være fullført og godkjent innen eksamen kan avlegges. Du melder deg opp til eksamen via nettskolen. Oppmeldingsfrist er 1 måned før eksamensdato.