Avansert Rigg Stabilitet og Ballastering



Kursarrangør: Promax Maritime AS
Sted: Sør-Trøndelag, Trondheim
Sør-Trøndelag
Kursadresse: Otto Nielsens veg 12, 7052 Trondheim (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Varighet: 4 dager
Pris: 21000
Neste kurs: 03.06.2025 | Vis alle kursdatoer

Stabilitet er ofte en begrensende faktor når det gjelder optimal drift av rigger. I dette kurset vil du lære hvordan riggens geometri (pontonger, søyler, blistere, sponsons, etc.) og vektfordeling påvirker riggens hydrostatikk, stabilitet og drift i forskjellige driftstilstander (intakt og skade).

Innhold:
Plattformsjefen og ledere må ha en god forståelse av en rigg's stabilitet og hva som påvirker denne. Han/hun må kjenne til aktuelt regelverk for stabilitet for flyttbare innretninger, og forstå hvordan dette regelverket påvirker operativ drift gjennom valg av tilstander, KG-grensekurver, etc.

Læringsmål
I dette kurset vil du lære om:

• Hvordan en riggs geometriske oppbygging påvirker dens hydrostatikk (KB, BM og KM), stabilitet og driftsfleksibilitet i forflytnings-, temporær-, sikkerhets- og operasjonstilstand.

• Vektregnskap og KG. Beregningsgrunnlag, oppdatering og kvalitetssikring av vektregnskapet. Praktisk bruk av Ghost Weight og statistisk analyse for å identifisere systematiske avvik i vektregnskapet.

• Redesign av rigger ved å innføre blistere, sponsons og oppdriftsbokser, og hvordan dette utvider mulighetsrommet for forbedret drift av rigger i forflytnings-, temporær- og operasjons-tilstand. Hvordan påvirker plassering av nye oppdriftselementer (i eller under vannlinjen) riggens hydrostatikk og stabilitetsmarginer/dekkslastmargin?

• Koblinger mellom effekt av fri væskeoverflate, tankutforming og fyllingsgrader og hvordan dette påvirker riggens stabilitet og dekkslastmarginer i forflytnings-, temporær- og operasjonstilstand. Hva er den optimale fyllingsgraden i ballasttanker, og er den praktisk mulig å oppnå?

• Praktisk bruk av KG-grensekurver. Hva er en KG-grensekurve og hvordan skal denne brukes i den daglige driften av en rigg i de forskjellige driftstilstandene? Er det knyttet driftsbegrensninger til bruk av de forskjellige kurvene?

• Skadestabilitet, skadeomfang (regleverksskade) og stabilitetskrav. Sikker oppretting etter skade.

• Kollisjonsskade (tap av vannlinjeareal) og fare for ustabil rigg (negativ GM). Hvordan påvirker kollisjonsskaden riggens stabilitet? Hvilke muligheter har vi for sikker oppretting av en ustabil rigg (ballastering/deballastering, dumping av mud, etc.)? Hvilke begrensninger og muligheter må vi ta hensyn til (air-gap, fyllingsgrader, ballasttanker, ankerliner, skadeomfang, etc.)?

• Hvordan påvirker redesign (rominndeling innvendig i søyler, blisterplassering, etc.) av riggen og valgt driftstilstand (operasjonsdypgang, etc.) forhold knyttet til skadestabilitet og sikker oppretting? Hva er de aktive stabilitetsbegrensningene (deballastkurver, reserveoppdriftskrav, etc.) og hvordan begrenser disse mulighetsrommet for sikker oppretting og samtidig optimal drift av riggen?

• Praktisk bruk av lastekalkulator med spesiell fokus på skadestabilitet og identifikasjon av riggens stabilitettilstand (stabil/ustabil) i skadet tilstand. Hvordan bestemme GM utfra GZ-kurven og dermed kunne planlegge en sikker opprettingsprosedyre etter en kollisjonsskade? Forskjellige opprettingsprosedyrer (ballastering/deballastering/kontraballastering) vil gjennomgås avhengig av gitt stabilitetstilstand.

Praktisk tilnærming med våt-lab og riggsimulering:
I kurset benyttes vårt våt-laboratorium der vi bygger fysiske rigger (gruppeoppgaver) og utfordrer stabiliteten gjennom design og drift (skade). Hver kursdeltager har tilgang på PC og vårt spesialtilpassede interaktive opplæringsprogram i stabilitet (StabLearn). Dersom mulig så benyttes også lastekalkulatorer og øvinger på denne.

Forhåndskunnskap
Dette kurset krever god kjennskap til rigg stabilitet. Det anbefales derfor å ta 2 dagers kurset Maritim Repetisjon av Rigg Stabilitet og Ballastering for å være best mulig forberedt til dette kurset.