Vi tilbyr nettkurs om hvordan lede gode læringsprosesser i matematikk. De fleste matematikklærere på mellomtrinnet og ungdomstrinnet opplever at det er vanskelig å møte elevens behov i klasserommet.
Innhold:
Hvordan skal læreren klare å tilpasse undervisningen i en klasse hvor kunnskapsnivået til elevene spriker? Hvordan skal læreren gi utfordringer til elever som trenger det, og samtidig sørge for at ingen elever blir hengende etter med store kunnskapshull?
Agenda:
• Skape rom for læring med gode strukturer, matematisk kommunikasjon og samhandling
• Klassemiljø og kartlegging - finne elevens styrker
• Lærende felleskap - styrke elevenes faglige interaksjon ved å bruke deres ressurser
• Lærerens rolle som relasjonsbygger, klasseleder og veileder
• Tilpasset opplæring med tilgjengelige ressurser
• Utforskning og problemløsning som skaper motivasjon
• Digitale løsninger som bidrar til tilpasset opplæring
Kursholder: Karina Velten
Karina Velten er grunnskolelærer med fordypning i matematikk. Hun har utdannelse fra OsloMet (tidligere HIOA). Karina har jobbet i skolen som kontaktlærer i over 15 år, både på barne- og ungdomstrinnet. Hun har også jobbet som inspektør med ansvar for skolens matematikksatsning.
I dag tar Karina master i Digitalt læringsdesign, jobber som kursholder for Campus Inkrement og har startet enkeltpersonsforetaket «mattementor». Foretaket har som mål å hjelpe elever som strever med matematikk til å utvikle en ny forståelse for faget.
Målgruppe for kurset:
Dette kurset passer lærere og skoleledere på mellomtrinn og ungdomstrinn som ønsker å videreutvikle undervisningsformer i matematikk som treffer alle elevene.