Det optimale operative lederskapet - webinar



Kursarrangør: Mitt LederUnivers
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Undervisningstid: Når du selv vil
Varighet: 1 time
Pris: 1.199

Hva kjennetegner det optimale lederskapet – det lederskapet som skaper de beste økonomiske resultatene og de mest lojale kundene? På dette kurset lærer du hva de optimale lederatferdstrekkene består av, og hvordan du behersker dem!

Kurset baserer seg på et studie av 297 ledere som inkluderte 3500 medarbeidere, 45.000 kunde og økonomiske analyser av 297 avdelinger som Alf Inge Cleve-Stiansen deltok i tilbake i 2003. Funnene er blitt testet og bekreftet i en rekke bransjer og på ulike nivåer siden den gang. Kurset tilbyr konkrete metoder og teknikker for å understøtte de aktuelle lederadferdstrekkene, med 5 filmer og en 100 siders e-bok.

01
E-Bok
Det Optimale Operative Lederskapet - E-bok
99 Sider

02
Ledertrekk 1: Ma°lbevissthet
Kroppens respons på det du klarer å forestiller deg i fremtid, er som om du allerede er der. De dyktigste lederne benytter seg av dette og beskriver et mål attraktivt slik at hver enkelt medarbeider evner og ønsker å ta eierskap til målet. Tren deg derfor i å visualisere ulike scenarioer for fremtiden og la bildet av målet ta plass i hodet ditt. Hvis ikke du selv kan se for deg målet i ditt eget hode, hvordan kan du forvente at dine medarbeidere skal gjøre det? Tren deg i å sette og formulere klare og konsise mål. Både for deg selv og sammen med dine medarbeidere. Dette er ett av de fem adferdstrekkene som kjennetegner de beste operative lederne.
Ledertrekk 1: Ma°lbevisthet

03
Ledertrekk 2: Følge opp
Evnen til å følge opp de oppgaver og mål som er satt. Dette er det andre av fem adferdstrekk som kjennetegner de beste operative lederne. De lederne som skaper de beste medarbeiderprestasjonene, og dermed de mest lojale kundene og igjen økt lønnsomhet. Mange ledere forteller at dette er det mest krevende, fordi det tar tid. De beste nedprioriterer administrativt arbeid til fordel for å følge opp oppgaver og mål som er satt med den enkelte. Ikke for å kontrollere, men for å støtte, diskutere og finne beste løsning. Medarbeidere liker synlige og nysgjerrige ledere.
Ledertrekk 2: Oppfølging

04
Ledertrekk 3: Stimulere til samarbeid
Det tredje adferdstrekket som kjennetegner de beste operative lederne er å stimulere til samarbeid. I enhver organisasjon er det prestasjonsvariasjon. Jakt derfor på de beste prestasjonene, sett denne beste praksis i system og la dine medarbeidere lære av hverandre. De som er eksperter på et område vil lære mer av å få lære bort, i tillegg til at de andre naturlig nok vil utvikle seg av å høre på denne eksperten.
Ledertrekk 3: Stimulere til samarbeid

05
Ledertrekk 4: Stimulere til selvstendig utvikling
Det fjerde adferdstrekket som kjennetegner optimale operative ledere er å stimulere til selvstendig utvikling. Dette er et behagelig trekk å utvikle i ditt lederskap, fordi det innebærer at du ikke trenger å ha svar på alt. Se for deg to ulike måter å lede på: forfra eller bakfra. Forfra går du foran, viser vei og instruerer. Bakfra er du mer uvitende og spørrende. Det å stimulere til selvstendighet samsvarer med å lede bakfra. Du ønsker å lokke frem svarene i dine medarbeidere. Du forventer at de har løsningsforslag til problemstillinger de presenterer, da trenger dere kun å diskutere ulike løsninger. Gjennom dette utvikler medarbeiderne selvstendighet og kan ta raskere og mer effektive beslutninger.
Ledertrekk 4: Stimulere til selvstendig utvikling

06
Ledertrekk 5: Tilbakemelding
Det siste av de fem optimale lederadferdstrekkene er å gi tilbakemelding som er relevant for at medarbeideren løser sin rolle. Å gi tilbakemelding er det adferdstrekket som har størst innvirkning på utvikling av en prestasjonskultur. Etabler derfor gode rutiner for tilbakemelding og sørg for at du som leder er tilstede slik at du kan gi tilbakemelding tett opp mot selve prestasjonsøyeblikket.

Målgruppe
Ledere

Alf Inge Cleve-Stiansen og Angoline B Tobias
Alf Inge har dedikert seg til å utforske, forstå og anvende strategier som kjennetegner de mennesker og organisasjoner som skaper enestående resultater. Han er en av Skandinavias fremste prestasjonsutviklere og har en genuin glede og interesse i å arbeide med utvikling av lederskapet, forandringsprosesser, design og utvikling av nye konsepter og bedriftsinterne programmer. Han har solid og bred erfaring med å drive prestasjonsutvikling både på individnivå og i større grupper, og er ofte å se på større scener grunnet sine formidlingsevner.

Alf Inge er en internasjonalt sertifisert NLP Trener, har en Mastergrad i Strategy & International Business og en Krigsskoleutdannelse. Han er en av få som vitenskapelig har dokumentert det lederskapet som skaper den beste prestasjonskulturen, og har de siste årene designet og gjennomført effektfulle programmer i samskapning med kundene.

Angoline har vært trener og partner i Leading Edge AS i perioden 2007 - 2019. I denne perioden har hun designet og gjennomført en rekke bedriftsinterne utviklingsprogrogrammer, coachet hundretalls av ledere og og vært med å sertifisere i overkant 2000 mennesker på dette lederpogrammet, både på åpne programmer og bedriftsinterne programmer. I dag arbeider hun som HR direktør for Stamina Helse.

Alf Inge gjennomfører dette programmet også for bedriftsinterne og åpne programmer der deltakerne trener og får tilbakemelding på gjennomføring.