U-SKOLE, Hvordan lage pedagogiske, digitale escape rooms nettkurs



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 3 timer
Pris: 1.390

Vi tilbyr nettkurs i U-SKOLE, VGS/VO: Hvordan lage pedagogiske, digitale escape rooms. Escape room er en metode som kan brukes i undervisningen i alle fag på alle nivåer! I dette kurset viser vi hvordan du kan bygge opp pedagogiske escape rooms, som gjennomføres digitalt.

Innhold:
Kompetanser for det 21. århundret - kreativitet, samarbeid, kommunikasjon og kritisk tenkning får praktisk anvendelse i et escape room, og de tverrfaglige temaene i fagfornyelsen egner seg godt som utgangspunkt for oppgavene. For elevene er dette trening i både sosiale og faglige ferdigheter.

Læreren er viktig i læringsprosessen med å legge til rette i denne konstruktivistiske metoden, men når aktiviteten starter er det elevstemmen som blir hørt og deltakerne går ut og inn av forskjellige roller når de selv vil under spillets gang. Escape room er en lærerik metode som engasjerer og motiverer. For kollegiet er dette profesjonsutvikling gjennom utviklingsarbeid, som fører til læring og forbedret praksis.

I dette kurset ser vi på hvordan vi kan samle de digitale oppgavene i en fortelling som gir mening, og vi jobber med å designe oppgavene slik at alle gruppemedlemmene må bidra aktivt. Gjennom dette arbeidet legger vi til rette for å la elevene få en mestringsopplevelse med øyeblikkelig tilbakemelding, som de husker!

Agenda:
• Spille oppgaver sammen i lag (grupperom)
• Pedagogisk escape room som metode
• Tema - rammefortelling - fag
• Oppgaver hvor laget må dedusere seg fram til løsningen
• Praktisk produksjon i dokumenter som passordbeskyttes (koder)
• For- og etterarbeid

Kursholder: Eric Torsøe

Eric Torsøe jobber som engelsklærer ved Re videregående skole i Tønsberg. Han har tidligere vært ansatt ved Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik, og har vært escape room-lærer siden august 2018. I tillegg til engelsk, har han undervisningserfaring fra historie, religion og etikk, samt medier og kommunikasjon. Han begynte først som lærer i 2010 og har mange erfaringer utenom skolen som han bruker i arbeidet; både fra praktiske jobber som baker, vaktmester og lastebilsjåfør, til mer teoretiske og menneskeorienterte yrker som pastor og markedssjef i et solenergiselskap. Eric er opptatt av motivasjon og elevenes medvirkning.

Målgruppe for kurset:
Dette kurset retter seg mot ansatte i 8 - 10 klasse, videregående skole og voksenopplæringen

Opptakskrav:
• Ingen krav til forkunnskaper