Fagskole - Psykisk helsearbeid



Kursarrangør: AOF Norge
Sted: AOFs Kompetansesenter
          Østfold, Moss
Kursadresse: Varnaveien 7, 1524 Moss (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: kl 17:30 - 21:00
Varighet: 290 timer / 22 måneder
Pris: Gratis
Neste kurs: 20.08.2024 | Vis alle kursdatoer

Vi tilbyr fagskole om psykisk helsearbeid. Det er stadig flere personer som utvikler psykisk uhelse i samfunnet vårt. Det er derfor behov for flere ansatte innen helse- og oppvekstsektoren med kompetanse innen psykisk helsearbeid.

Informasjon:
Vil du være en av de som bidrar til å forebygge og hindre at denne trenden fortsetter å utvikle seg samt ivareta de som allerede har utviklet psykisk uhelse? Fagskoleutdanningen psykisk helsearbeid gir deg den verdifulle kompetansen du trenger for å være en aktiv bidragsyter i dette viktige arbeidet. Utdanningen består av 4 teorimoduler og 1 fordypningsmodul. I tillegg kommer 350 timers praksis.

Faginnhold:
Emne 1 - Felles grunnlag for fagskoleutdanning i helse- og sosialfagene:
• Det første emnet er et fellesemne for de helse- og sosialfaglige fagskolene og skal utvikle nødvendig kunnskap og forståelse i en felles referanseramme for yrkesutøvere i helse- og oppvekstsektoren. Sentrale temaer er kommunikasjon, etikk og konflikthåndtering. Du får også kjennskap til sentral lovgivning som helsepersonell må forholde seg til i utøvelsen av yrket. Emnet danner grunnlaget for videre fordypning i temaene i de senere emnene der de knyttes opp mot fagskolens fordypningsområde.

Emne 2 - Teorier og arbeidsmåter:
• I dette emnet skal studenten tilegne seg breddekompetanse om ulike psykiske problemer og lidelser, om forebygging, behandling og rehabilitering. Videre skal studenten få en etisk reflektert grunnholdning i arbeidet med mennesker med psykiske problemer og lidelser.

Emne 3 - Grunnlagstenkning og lovverk:
• Studentene skal i dette emnet få økt kunnskap og forståelse om aktuelt lovverk, bli bevisst viktigheten av tverrfaglig samarbeid innen og mellom forvaltningsnivåene samt utvikle samhandlingskompetanse, samt lære om normalitet og avvik, ulike forståelsesmodeller for psykiske lidelser, brukermedvirkning, relaterte tilstander og disse utbredelse, tvang og alternativer til tvang samt erfaringer fra brukere og pårørende.

Emne 4 - Kommunikasjon og samarbeid, utvikling og utøvelse av relasjonskompetansen:
• Emnet skal bidra til at studentene bli mer bevisst sine egne kunnskaper og ferdigheter, og dermed kunne erkjenne egne grenser både faglig og personlig. Studenten skal bli tryggere i å ta initiativ til, organisere og iverksette tiltak sammen med brukere, pårørende, teamet og støtteapparatet i kommunene. Temaer som tas opp er kommunikasjon og samarbeid i forhold til brukere, pårørende og kollegaer, ansvars- og funksjonsområder for ulike faggrupper samt tverrfaglig samarbeid som virkemiddel for å nå målene om et helhetlig tjenestetilbud.

Emne 5 - Fordypning:
• Her skal studentene gjennomføre en obligatorisk skriftlig fordypningsoppgave med selvvalgt fordypningstema. Emne for fordypningsoppgaven skal være praksisrettet og knyttet til eget arbeidssted eller en av praksisplassene. Ett eller flere temaer i utdanningens moduler skal inngå i emnet. Studentene skal gjennom fordypningsoppgaven vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis. Eksamen med individuell muntlig høring med utgangspunkt i fordypningsoppgaven.

Praksis:
• Praksis er en obligatorisk del av utdanningen og er viktig for å oppnå videreutdanningens målsetting. Det er viktig at praksisplassen er relevant for fagskoleutdannings innhold. Praksistiden vil til sammen utgjøre 350 timer (inkl. veiledning fra fagskolen) og gjennomføres parallelt med undervisning i emne 3 og 4. Praksis er satt til 10 uker, som kan tilrettelegges over 15 uker ved behov for at læringsutbyttene skal kunne oppnås.

Målgruppe for kurset:
Hjelpepleiere, helsefagarbeidere, omsorgsarbeidere, aktivitører, barne- og ungdomsarbeidere, portør, ambulansearbeider, helsesekretær. Søkere kan også tas inn på grunnlag av relevant realkompetanse.

Eksamen / sertifisering:
Avsluttende eksamen består av skriftlig fordypningsoppgave med påfølgende muntlig høring