Business model innovation (Osterwalder modellen)



Kursarrangør: Glasspaper AS
Sted: Oslo, Helsfyr
Oslo
Kursadresse: Brynsveien 12, 0667 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: kl 09:00 - 16:00
Varighet: 1 dag
Pris: 9.900

BMI er ett heldags introduksjonskurs til teorien bak og praktisk bruk av Business Model Generation og Business Model Canvas utviklet av Alex Osterwalder.

Første halvdelen av kurset går gjennom de enkelte områdene av canvaset. I andre del av kurset fokuserer vil på bruken av canvaset. Deltagerne vil etter endt kurs kunne ta med seg modellene og verktøyene til sin egen virksomhet.

Kursform er en kombinasjon av presentasjon av case og teori og oppgaver der bruk av ulike verktøy står sentralt

Etter endt kurs vil du ha lært:

Hvordan bruke business model canvas og et praktisk visuelt språk i innovasjonsprosessen for å beskrive utfordringer, design strategi og forretningsmodeller
Utforske og prototype ulike forretningsmodeller ved bruk av design thinking og customer development
Hvordan presentere/pitche en business model canvas

Målgruppe:
Alle som er involvert utvikling/videreutvikling av produkter og tjenester og som vil ha et hands-on verktøy til å designe og teste sin forretningsmodell.
Ledere
Entreprenører / Intraprenører
Ansvarlige for strategi, forretningsutvikling og produktutvikling
Forretningsutviklere

Innhold:
Hva legger vi i forretningsmodellinnovasjon og Osterwalder modellen?
Hva er forretningsmodeller viktig og hvorfor er forretningsmodeller viktig?
Hvorfor trenger vi nye forretningsmodeller?
Byggeblokkene i business model canvas
9 byggeblokker
Kategorier av forretningsmodeller
Lean canvas
Business model canvas vs. lean canvas
Teknikker og verktøy
Prototype forretningsmodeller
Start punkter for business model innovation
Business model innovation teknikker
Eksperimentere og implementering av med nye forretningsmodeller
Evaluere nye forretningsmodeller